Strona Główna » Ciężarówki » Historia żółto-niebieskich samochodów ciężarowych RMF FM [auta na służbie]
Ford Econoline jako wóz satelitarny radia RMF FM

Historia żółto-niebieskich samochodów ciężarowych RMF FM [auta na służbie]

15/03/2016, Kategoria: Ciężarówki Autor: Bartosz Pokrzywiński

Jakie samochody dostawcze i ciężarowe jeździły dla RMF FM? Rozpoczynamy nowy cykl artykułów o charakterystycznych pojazdach użytkowych na służbie.

Pokolenie wychowane i dorastające w latach 90. doskonale pamięta, że przy większości dużych imprez masowych, festiwali czy koncertów, zawsze gdzieś w pobliżu miejsca eventu pojawiały się wozy reporterskie RMF  FM.

Niemal wszystkie samochody RMF FM były koloru żółtego z charakterystycznym niebieskim logo stacji. To dotyczy także ciężarówek i dostawczaków, a artykuł o nich rozpocznie nowy cykl na portalu TirStop.pl, w którym skupimy się na samochodach użytkowych i ciężarówkach, mających  misję, pełniących wyznaczone obowiązki, są na służbie.

Ford Econoline – amerykański sen

Chyba najważniejszym i zdecydowanie najbardziej charakterystycznym autem jakie było w posiadaniu RMF FM był żółty Ford Econoline. Jego historia sięga 1994 roku, pierwszej edycji imprez z cyklu Inwazja Mocy.

Ford Econoline z masztem nadawczym RMF FM

fot. rmf.fm

Szef stacji uparł się żeby przed pierwszą „inwazją” kupić wóz satelitarny. Sam samochód nie był tutaj najważniejszy, chodziło o odpowiednie wyposażenie go, dzięki czemu możliwe było nadawanie sygnału nawet z najbardziej odległych miejsc.

W Europie niewiele firm oferowało profesjonalną zabudowę wozów satelitarnych, a koszty były ogromne, stąd postanowiono wybrać się do Stanów Zjednoczonych na Florydę, gdzie siedzibę miała firma, która podjęła się takiej budowy.

Bazą był Ford Econoline, jeden z najbardziej charakterystycznych elementów krajobrazu filmów amerykańskich lat 90. Tak jak u nas jeździły Transity, tak w Stanach wyznacznikiem dostawczaka idealnego był Econoline.

Ford Econoline RMF FM bez urządzeń nadawczych

fot. wikipedia

Auto miało szereg nietypowych funkcji, nawet jak na amerykańskie warunki, więc pracownicy RMF FM z ówczesnym dyrektorem technicznym osobiście polecieli na Florydę żeby wszystkiego dokładnie dopilnować. W 1994 roku mało kto w Polsce miał tego typu możliwości.

Warto pamiętać, że najmniejszą jednostką napędową montowaną w Econoline był wówczas sześciocylindrowy silnik o pojemności 4,9 l.  Na tamte czasy w Polsce to było coś!

Mercedesy Vario i Sprinter

Mijały kolejne lata i Ford okazał się przestarzałym autem, które najprawdopodobniej w naszych warunkach było bardzo drogie w eksploatacji. Z czasem na dużych imprezach relacjonowanych przez RMF FM, poza wozami reporterskimi, których było łącznie aż 11, zaczął pojawiać się europejski samochód z profesjonalną zabudową radiową.

Ciężarowy Mercedes Vario jako wóz satelitarny radia RMF FM

fot. rmf.fm

Tym razem postawiono na Mercedesa Vario, czyli większego brata pamiętnej kaczki, z charakterystycznym, pudełkowatym nadwoziem. Podobnie jak Econoline, Vario także został wyposażone w dodatkowe oświetlenie, tutaj było to łącznie sześć okrągłych halogenów.

W połączeniu z progami wykonanymi z hartowanej blachy, dodatkowych drzwi w nadwoziu przeznaczonych najprawdopodobniej na agregat prądotwórczy czy drabinki na dach, ułatwiającej obsługę urządzeń satelitarnych, Mercedes nabrał unikatowego wyglądu.

Mercedes Vario RMF FM z anteną nadawczą

fot. wikipedia

Nie wspominając już o żółto-niebieskich barwach radiowych. Niedługo później na drogach widywany był także Sprinter 315 CDI, również pracujący w charakterze wozu satelitarnego. Była to chyba największa możliwa zabudowa z najdłuższym i najwyższym oferowanym do Sprintera drugiej generacji, seryjnie nadwoziem typu furgon.

Volkswagen LT 28 i pozostałe

Poza Fordem i Mercedesami, w roli wozu satelitarnego pracował także Volkswagen LT 28. Wnętrze było całkowicie zabudowane stanowiskiem reżyserskim z mikserem, jaki możemy oglądać w normalnych studiach radiowych. Co ciekawe fotel przeznaczony dla osoby obsługującej małe studio to zwykłe siedzisko z LT 28 zamontowane na obrotowym stelażu, z biodrowym pasem bezpieczeństwa.

Wnętrze zabudowy Mercedesa Sprintera RMF FM

Wnętrze Sprintera fot. wozy-transmisyjne.pl

Pod maską LT 28 RMF FM pracowała jednostka wysokoprężna o mocy 168 KM. Jest to dość istotne, ponieważ to właśnie ten silnik zasilał także prądnicę dostarczającą maksymalnie do 5 kW mocy potrzebnej do realizacji transmisji.

Z dodatkowych akcesoriów warto wymienić przednie orurowanie z dwoma, tym razem prostokątnymi halogenami. Co ciekawe, Volkswagen LT 28 nie był już tak imponującym pod względem rozmiarów autem. W późniejszym czasie zastąpił go nowszy, większy LT z podwójnymi kołami na tylnej osi.

Volkswagen LT 28 RMF FM

fot. rmf.fm

Przez lata w żółto-niebieskich barwach jeździło całe mnóstwo różnego typu samochodów, z których część robiła za wozy reporterskie. Z racji dużo mniejszych wymagań technicznych często były to po prostu samochody osobowe, a do najciekawszych z nich należały Kia Sorento, Mitsubishi Outlander czy stara Toyota Land Cruiser.

Na koniec ciekawostka – po latach służby dla RMF FM Ford Econoline został porzucony. Nie wiadomo czy nowy właściciel auta je tak potraktował, czy znajduje się on gdzieś na terenach należących do radia. Zdjęcie mówi samo za siebie.

Norbert, dzięki za pomoc w realizacji!

Porzucony Ford Econoline RMF FM

fot. kowbojki.pl

Mercedes Vario i Seat Cordoba RMF FM

Mercedes Vario i Seat Cordoba RMF FM fot. wikipedia

Volkswagen LT 28

fot. rmf.fm

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress