Strona Główna » ITD i GITD » Wagi drogowe ITD – tolerancja
Waga Inspekcji Transportu Drogowego.

Wagi drogowe ITD – tolerancja

19/08/2013, Kategoria: ITD i GITD, Prawo Autor: Bartosz Pokrzywiński

Główny Inspektorat Transportu Drogowego z miesiąca na miesiąc coraz bardziej powiększa ogólnopolską sieć ważenia samochodów ciężarowych. Wagi drogowe zarządzane przez GITD oraz ITD mają jednak pewien poziom tolerancji przeładowania.

Kontrola pojazdów – wagi ITD

Instalacja preselekcyjnych systemów ważenia samochodów ciężarowych przyczynia się nie tylko do zwielokrotnienia liczby kontrolowanych przez ITD pojazdów, ale także zwiększa współczynnik uzasadnionych kontroli. Cała idea preselekcji polega na tym żeby spośród sznura pojazdów wybrać te, które prawdopodobnie są przeładowane. Następnie te samochody ciężarowe kierowane są do kontroli przeprowadzanej przez inspektorów ITD, w ramach której dokonuje się dokładnego ważenia za pomocą wagi drogowej.

Samochody ciężarowe – dopuszczalny nacisk na oś

Teoretycznie każdy samochód zarejestrowany na terenie Unii Europejskiej ma jasno określony limit wagowy zapisany w dowodzie rejestracyjnym. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, w skład której wchodzi masa auta, kierowcy, płynów eksploatacyjnych oraz towaru, nie może być wyższa niż ta widniejąca w dokumencie.
baner2
baner2
Podczas kontroli jednym z zadań inspektorów ITD jest upewnienie się, że kierowca nie prowadzi przeładowanego pojazdu co mogłoby znacząco wydłużyć drogę hamowania oraz pogorszyć właściwości jezdne, a w efekcie stwarzać dużo większe zagrożenie dla innych użytkowników drogi.

Tolerancja wag Inspekcji Transportu Drogowego

Wagi drogowe, którymi dysponuje Inspekcja Transportu Drogowego, nie są urządzeniami nieomylnymi i podczas ważenia każdej osi i sumowania całego wyniku również mogą się pomylić. Z tego też względu zgodnie z Zarządzeniem nr 3/2006 Głównego Inspektora Transportu Drogowego, istnieje pewna zasada obliczania tolerancji wagi ITD.

Od finalnego wyniku ważenia podanego przez wagę należy najpierw odjąć 200 kg, a następnie dodatkowo odjąć 2% pozostałej wagi. Co więcej, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego deklarują, że nawet jeśli po odjęciu tych wartości samochód ciężarowy jest nieznacznie przeładowany, czyli w przypadku 30-tonowego zestawu jest to 100-200 kg, istnieje nieoficjalne przyzwolenie na to, by nie karać kierowcy.

Zobacz mapę wag Inspekcji Transportu Drogowego

Tego typu przekroczenia masy mogą wynikać z błędów w pomiarach wag podczas załadunku towarów, a także z różnic w masie towaru podczas załadowania od masy po załadowaniu. Dotyczy to zwłaszcza kruszywa lub paszy, która pod wpływem wilgoci może zwiększyć swoją masę.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress