Strona Główna » Mechanika » Układy hamulcowe samochodów ciężarowych [cz.1]
Mercedes Antos podczas wykonywania manewru hamowania na mokrej nawierzchni. Układy hamulcowe w samochodach ciężarowych.

Układy hamulcowe samochodów ciężarowych [cz.1]

01/07/2013, Kategoria: Mechanika Autor: Bartosz Pokrzywiński

Kilkunastolitrowe silniki wysokoprężne o mocach przekraczających 500, a nawet 600 koni mechanicznych rozpędzają zestawy składające się ciągnika siodłowego oraz naczepy do prędkości 90 km/h. Dużo większym problemem jest jednak samo zatrzymanie takiego zespołu pojazdów, dlatego też układy hamulcowe stosowane w samochodach ciężarowych są o wiele bardziej wytrzymałe i wydajne od hamulców w samochodach osobowych.

Hamulec roboczy samochodu ciężarowego

Każdy samochód ciężarowy musi być wyposażony w hamulec roboczy, który rozumie się jako hamulec podstawowy, a więc ten uruchamiany przez kierowcę nogą. Jest on przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu oraz zatrzymywania go niezależnie od prędkości z jaką się porusza, obciążenia, a także kąta wzniesienia bądź spadku. Według oficjalnych wytycznych hamulec ten musi dawać kierowcy możliwość regulowania intensywności hamowania, a także wykonywania tego manewru z miejsca kierowcy, bez konieczności odrywania obu rąk od kierownicy.
baner2

Hamulec awaryjny i postojowy

Dodatkowo samochody ciężarowe wyposażane są w hamulec awaryjny, ręczny lub nożny, służący do awaryjnego zatrzymywania pojazdu, działający na co najmniej jedną oś. Ten hamulec także musi mieć możliwość regulacji intensywności hamowania oraz umożliwiać kierowcy wykonywanie tej czynności odrywając tylko jedną rękę od kierownicy.

Ponadto w samochodach ciężarowych montuje się także hamulec postojowy, którego głównym zadaniem jest wspomaganie pojazdu podczas ruszania ze wzniesienia lub spadku, a także utrzymywania go w miejscu podczas nieobecności kierowcy. Co ciekawe, hamulec postojowy powinien w części działać tylko i wyłącznie z wykorzystaniem części mechanicznych, co ma zapobiec niepożądanemu stoczeniu się pojazdu ze wzniesienia w razie awarii układu elektronicznego bądź rozładowania akumulatora. Hamulec postojowy nie jest obowiązkowym elementem wyposażenia samochodu ciężarowego tylko wtedy, jeśli hamulec awaryjny spełnia jego funkcje.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress