Strona Główna » Porady » Tachograf analogowy – obsługa [cz.2]
Budowa i działanie tachografów analogowych. Tachograf analogowy.

Tachograf analogowy – obsługa [cz.2]

29/07/2013, Kategoria: Porady Autor: Bartosz Pokrzywiński

Konstrukcja tachografu powinna umożliwiać odczytanie przez upoważnionych funkcjonariuszy zapisu, dokonanego na wykresówce, w sposób nieinwazyjny dla nośnika. Sama wykresówka wykonana jest z papieru pokrytego woskiem. W trakcie rejestracji informacji jest on wciskany przez rysik rejestratora. Tym samym następuje kreślenie cienkich linii. Taka budowa wykresówki w tachografach analogowych uniemożliwia ręczny zapis, a tym samym fałszowanie przebiegów.

Tachograf analogowy – wykresówki

Na okrągłych tarczach wykresówek zaznaczone są godziny każdego zapisywanego zdarzenia, imię i nazwisko kierowcy, miejsce wyjazdu i przyjazdu, data włożenia i wyjęcia wykresówki, numer rejestracyjny pojazdu, stan początkowy i końcowy licznika kilometrów, przebieg pojazdu, wykres chwilowej prędkości, rejestracja różnych aktywności kierowcy, rejestracja przebytej drogi. Wykresówki dzieli się na dobowe i tygodniowe, w zależności od okresu ważności nośnika. Część z informacji jest wprowadzana przez kierowcę ręcznie.
baner2
Prędkość rejestrowana jest w tachografach w postaci zwykłych wykresów liniowych. Przejechana odległość przedstawiana jest natomiast jako zygzak (szereg dużych liter V połączonych szczytami). Jeden przebieg V oznacza 5 km drogi.

Tachograf analogowy – obsługa

Przed pierwszym użyciem tachograf powinien zostać zalegalizowany. Proces ten polega na sprawdzeniu prawidłowości działania urządzenia oraz dostosowaniu współczynnika charakterystycznego tachografu do współczynnika charakterystycznego pojazdu. Oznacza to ustalenie w zależności od rodzaju pojazdu i jego ogumienia, jaka liczba impulsów odpowiada jakiej przejechanej odległości. Później urządzenie powinno być kontrolowane nie rzadziej niż co 2 lata.

Wykresówkę można wyjąć z tachografu analogowego jedynie w celu włożenia nowego nośnika, na zakończenie pracy w danym okresie, w celu wyjęcia nośnika przy zmianie pojazdu w ciągu dnia pracy, w celu okazania nośnika służbom kontrolnym (z adnotacją i pieczątką funkcjonariusza), w celu wpisania na odwrocie nośnika norm określonych przepisami oraz przy zmianie kierowcy.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress