Strona Główna » Porady » Tachograf analogowy – budowa [cz.1]
Obsługa i działanie tachografu analogowego. Tachograf analogowy.

Tachograf analogowy – budowa [cz.1]

29/07/2013, Kategoria: Porady Autor: Bartosz Pokrzywiński

Ze względu na normalizację czasu pracy kierowców pojazdów takich jak samochody ciężarowe czy autobusy, stosuje tachografy. Są to urządzenia pomiarowo-rejestrujące. Mają one na celu zapis cykli pracy kierowcy. Rozróżnia się dwa rodzaje tachografów – cyfrowe oraz analogowe. Oto jak działają urządzenia analogowe.

Tachograf analogowy – budowa

Tachograf analogowy składa się z trzech elementów. Pierwszym z nich jest czujnik impulsów, który zlicza w czasie liczbę zębów koła wzorcowego, pojawiających się w jego przestrzeni pomiarowej. Koło to jest zamontowane przy skrzyni biegów pojazdu. Tym sposobem ustalana jest prędkość obrotowa wału skrzyni biegów.
baner2
Drugim elementem jest urządzenie rejestrujące. Zapisuje ono prędkość pojazdu na podstawie liczby impulsów z czujnika, w przeliczeniu na czas, w którym zostały one zarejestrowane. Po zapisaniu za pomocą rysika na wykresówce, czyli papierowym nośniku, powstaje obraz aktywności kierowcy, wraz z informacją o przebytej drodze.

Trzecim elementem tachografów analogowych są wyżej wspomniane wykresówki. Są to okrągłe, papierowe nośniki, służące do zapisu informacji w rejestratorze.

Tachograf analogowy – funkcje

Tachografy zgodnie z przepisami ma spełniać trzy funkcje. Pierwszą z nich jest funkcja pomiarowa. Ma ona na celu sprawdzanie chwilowej prędkości pojazdu, długość przebytej drogi oraz czasu. Funkcja rejestrująca polega na zapisywaniu powyższych wartości. Istotne jest, by okresy aktywności kierowcy były podzielone na prowadzenie pojazd, inną pracę, czas dyspozycyjności oraz czas przerw w jeździe i odpoczynku. Dodatkowo tachograf ma funkcję monitorującą – sprawdza on otwarcie pokrywy tachografu, które jest rejestrowane na wykresówce.

Tachograf analogowy powinien mieć możliwość wyboru aktywności kierowcy. Dlatego musi on być wyposażony w przełączniki, tzw. selektory. Pozwalają one na określenie, czym aktualnie zajmuje się kierowca. Przepisy określają 4 rodzaje aktywności. Tachograf może rejestrować czas prowadzenia pojazdu, czas wykonywania innej pracy, czas dyspozycyjności oraz czas przerwy w jeździe i odpoczynku.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress