Strona Główna » Ciężarówki » Star 200 1976-1994 – król transportu PRL-u
Samochód ciężarowy Star 200

Star 200 1976-1994 – król transportu PRL-u

15/03/2014, Kategoria: Ciężarówki Autor: Bartosz Pokrzywiński

Star 200 miał być kolejnym etapem ewolucji samochodów ciężarowych produkowanych przez fabrykę w Starachowicach. Przyjrzyjmy się historii tego modelu.

W latach 1964-1965 inżynierowie ze Starachowic intensywnie pracowali nad prototypami samochodu ciężarowego Star 200. Niestety problemy ze zdobyciem środków na inwestycje, z którymi borykało się wiele zakładów w czasach PRL-u, były sporym utrudnieniem. Dlatego też konieczne było wypuszczenie na rynek dwóch modeli przejściowych bazujących na układach napędowych samochodów ciężarowych Star 25 i Star 27.

Star 200 – historia modelu

Były to auta Star 28, z silnikiem wysokoprężnym oraz Star 29 napędzany jednostką benzynową. Już wtedy montowane w nich były podzespoły docelowo przewidziane do nowego Stara 200. Kolejnym etapem ewolucji samochodu ze Starachowic było dopracowanie kabiny kierowcy. Nowa kabina zamontowana była na stałe nad silnikiem, gdyż dopiero w latach 80. ubiegłego wieku rozpoczęto montaż kabin, które były odchylane, zapewniając w ten sposób lepszy dostęp do serca każdej ciężarówki, czyli jednostki napędowej. Star 200 produkowany był w latach 1976 – 1994.

Samochód ciężarowy Star 200

Star 200 – kabina

W przypadku Stara 200 postawiono na zamontowanie większej liczby przeszklonych powierzchni, co miało zapewnić kierowcy lepszą widoczność dookoła kabiny. Przy jej projektowaniu korzystano z pomocy francuskiej firmy Chausson, która podzieliła się z polskimi konstruktorami doświadczeniem w zakresie oprzyrządowania oraz technologii seryjnej produkcji ciężarówek. W porównaniu do poprzedników, a więc modeli 25 oraz 27, nowa kabina była bardziej ergonomiczna, o czym świadczyły jej pudełkowate kształty. Pojawiły się także drzwi otwierane do przodu, ułatwiające wspinanie się do wnętrza auta.
baner2
Dodatkowo pojawiło się lepsze wyciszenie, a także wydajniejszy układ wentylacji oraz ogrzewania kabiny kierowcy. Polska konstrukcja eksportowana była na Węgry, gdzie montowano ją w ciężarówkach marki Csepel.

Star 200 – wymiary, masa i DMC

Masa własna Stara 200 wynosiła 4200 kg, przy czym dzięki stalowej skrzyni ładunkowej z drewnianą podłogą auto było zdolne przewieźć ładunek o masie nawet 6000 kg oraz holować przyczepę o masie do 8500 kg.

Samochód ciężarowy Star 200

Jednostką napędową montowaną w Starze 200 był rzędowy, sześciocylindrowy silnik Star S359, a później Star S359M. Był to wysokoprężny wolnossący silnik wyposażony we wtrysk bezpośredni, który opracowany został we współpracy z Austriakami z instytutu AVL. Pierwotnie blok silnika odlewany był z aluminium, które importowane było do Polski z Węgier. Później jednak postawiono na rodzimy surowiec w postaci odlewu żeliwnego, które pomimo większej masy było o wiele trwalsze od konstrukcji aluminiowej.

Star 200 – silnik

Do tego dochodził kuty wał korbowy, który osadzono na 7 łożyskach. Głowica silnika Stara 200 składała się z trzech dwucylindrowych elementów, a za dostarczanie takich elementów jak pompa paliwowa oraz wtryskiwacze odpowiadały zakłady WSK Mielec. Zdarzało się również tak, że pod kabiną Stara 200 montowany był silnik Star SW-400 o pojemności 6,5 l generujący moc 125 KM. Była to jednostka licencji zakładów Leyland Motors, którą produkowano w zakładach Andorii na zasadzie licencji. Pomimo tego, że była to nieco słabsza jednostka od silnika S359, charakteryzowała się lepszym stosunkiem mocy do masy konstrukcji.

Samochód ciężarowy Star 200 podnośnik koszowy

Skrzynia biegów miała 5 niezsynchronizowanych przełożeń, była to przekładnia typu AK5 skonstruowana przez firmę ZF, a produkowana przez zakłady FSP Tczewna. W późniejszych latach Star 200 wyposażony był także w przekładnię S5-45, której przełożenia były już zsynchronizowane. Za konstrukcję mostu napędowego odpowiadały zakłady FSC Star.

Star 200 – konstrukcja

Na obu osiach auta umieszczone były hydrauliczne hamulce bębnowe, które wspomagane były układem pneumatycznym. Nowoczesna jak na tamte czasy konstrukcja układu powstała w oparciu o patenty firmy Westinghouse, a produkowane były przez zakłady Polmo Praszka na zasadzie licencji. Rewolucją w tamtym okresie było zamontowanie do ciężarówki poliamidowych przewodów pneumatycznych, które zastąpiły stare, stalowe przewody. Te bardzo często pękały i rdzewiały, co było kolejną piętą achillesową konstrukcji Starów 25 i 27.
baner2

Zawieszenie samochodu ciężarowego Star 200 bazowało na wzdłużnych resorach piórowych półeliptycznych oraz dodatkowych amortyzatorach gumowych. Dodatkowo na przedniej osi montowano także amortyzatory teleskopowe firmy Armstrong, które na zasadach licencji produkowały zakłady FA Krosno.

Star 200 był wielozadaniową ciężarówką, która regularnie przechodziła kolejne modyfikacje. Samochód znalazł zastosowanie jako wywrotka, pojazd do przewozu materiałów budowlanych, dźwig czy podnośnik koszowy. Ponadto Star 200 wykorzystywany był przez polskie wojsko.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress