Strona Główna » Producenci » Ciężarówki Scania – historia producenta
Samochód ciężarowy Scania R124L z kabiną Topline. Zestaw ciągnik siodłowy i naczepa.

Ciężarówki Scania – historia producenta

31/07/2013, Kategoria: Producenci Autor: Bartosz Pokrzywiński

Scania to szwedzkie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją ciężkich pojazdów użytkowych oraz silników wysokoprężnych dla wielu gałęzi przemysłu. Jak bardzo firma zmieniała się od swoich początków w XIX wieku? Oto historia firmy Scania AB.

Szwedzkie przedsiębiorstwo powstało z dwóch firm. Pierwsza z nich została założona w 1891 w miejscowości Södertälje. Vagnsfabriksaktiebolaget i Södertälje, w skrócie Vabis, było pododdziałem firmy Surahammars Bruk. Przedsiębiorstwo-matka zajmowało się stalownictwem, natomiast nowonarodzony twór zajął się budową wagonów kolejowych.
baner2
Ojcem pierwszej ciężarówki firmy, specjalizującej się w pojazdach torowych, był Gustaf Erikson. Auto było wyposażone w motor benzynowy oraz dwubiegową przekładnię. Rok później, w 1903, złożono pierwsze zamówienia na samochód ciężarowy marki Vabis.

Samochód ciężarowy Scania Vabis L51 pochodzący z 1955 roku.

Jednocześnie w 1900 roku w miejscowości Malmö została założona Scania. Początkowo firma produkowała jedynie rowery. Jednak już w trzy lata później rozpoczęła wytwarzanie aut. Kolejne dwa lata były potrzebne, by Scania weszła w sektor aut ciężarowych.

AB Scania-Vabis

Chociaż ciężarówki Vabisu cieszyły się uznaniem, w firmie zaczęły się problemy finansowe. Na auta tej firmy nie było chętnych. W obliczu upadku, pojawiła się nadzieja w postaci Scanii. Przedsiębiorstwo zostało wykupione i w ten sposób powstała spółka AB Scania-Vabis. Produkcja ciężarówek odbywała się w Malmö, natomiast samochody osobowe oraz silniki wytwarzano w Södertälje.

W 1913 roku otworzono filię firmy w Danii. Niedługo później wybuchła I Wojna Światowa, która napędziła przemysł motoryzacyjny. O ile wcześniej Scania wytwarzała auta również na eksport, tak teraz całość produkcji pochłaniały zamówienia wojskowe Szwecji. Po wojnie przyszedł czas stagnacji. Firma zrezygnowała z budowy samochodów osobowych oraz autobusów. Skupiono się na ciężarówkach. Brak zamówień wojskowych powodował jednak staczanie się firmy. Na skraju upadku w 1921 roku zamknięto przedstawicielstwo w Danii. Od stoczenia na dno firmę uratował nowy kapitał dostarczony przez rodzinę Wallenbergów.

Samochody ciężarowe Scania Serii 2, modele Scania 112A oraz Scania 112H.

Wodą na młyn Scanii ponownie stała się wojna. Podczas II Wojny Światowej szwedzka firma produkowała nie tylko ciężarówki, ale również lekkie czołgi. Później sytuacja marki była stabilna. W latach 50. przyszedł czas globalnej ekspansji. Bardzo ważnym rynkiem okazała się Holandia. Scania znalazła tam partnera biznesowego, z którym dokonywała wymian mechaników i który jednocześnie stał się oficjalnym przedstawicielem.

Powojenny boom

W roku 1962 roku powstała brazylijska fabryka Scanii. Rynek południowoamerykański był bardzo istotny ze względu na duże zapotrzebowanie na ciężarówki i autokary. Dwa lata później nowy zakład powstał w holenderskiej miejscowości Zwolle.

W 1966 firma Scania-Vabis przejęła Be-Ge Karosserifabrik. Było to przedsiębiorstwo, które od lat 40. produkowało kabiny dla ciężarówek. Co ciekawe, Be-Ge dostarczało nadwozia nie tylko dla Scanii, ale również dla jej konkurenta – Volvo.

Trzy lata później doszło do wielkiego połączenia. Scania stworzyła wraz z firmą Saab spółkę Saab-Scania AB. Istniała ona do roku 1995. W tym czasie powstawały między innymi ciężarówki serii 0, 1, 2 oraz 3.

Samochód ciężarowy Scania R143 z kabiną Streamline i silnikiem o mocy 500 koni mechanicznych.

Współczesna Scania

W 1999 roku Volvo ogłosiło chęć przejęcia  blisko 50 proc. akcji Scanii. Dzięki pieniądzom uzyskanym ze sprzedaży swojej części obejmującej produkcję samochodów osobowych Fordowi, Volvo chciało wraz ze Scanią utworzyć drugą największą na świecie firmę produkującą ciężarówki. Niestety nie zgodziła się na to Unia Europejska. Urzędnicy stwierdzili, że powstałby tym sposobem moloch kontrolujący niemal cały rynek niektórych krajów.

W 2000 roku akcje Volvo w Scanii kupił Volkswagen. Później, w 2007 roku niemiecka grupa wzbiła się na poziom ponad 36 proc. udziałów. W marcu 2008 Volkswagen AG miał już w rękach 70,94 proc. firmy Scania.

Samochód ciężarowy Scania T164. Ciągnik siodłowy.

W 2006 roku próby przejęcia Scanii dokonała firma MAN. I tym razem się nie udało. Mimo to w 2008 roku bawarska firma zwiększyła swoje udziały w Scanii do ponad 17 procent.

Obecnie udziały Scania AB należą do 10 dużych właścicieli, z czego większość ma Volkswagen (ponad 70 proc.) oraz MAN (ponad 17 proc.). Szwedzka firma wytwarza samochody ciężarowe serii P, G i R, autobusy i autokary serii F, K, N, CK, CN, LK i LF oraz silniki wysokoprężne, dostarczane różnym gałęziom przemysłu na całym świecie.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress