
Samochody ciężarowe – ograniczniki prędkości
Każdy samochód ciężarowy i ciągnik siodłowy poruszający się na terenie Unii Europejskiej oraz Rzeczypospolitej Polskiej, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi więcej niż 12 ton, powinien być wyposażony w homologowany ogranicznik prędkości uniemożliwiający rozpędzenie pojazdu do prędkości większej niż 85 km/h. W praktyce jednak chodzi o to, by samochód ciężarowy, który waży nawet kilkadziesiąt razy więcej od auta osobowego, przez co jego droga hamowania jest znacznie dłuższa, nie mógł poruszać się z prędkością powyżej 90 km/h, gdyż wtedy jego opanowanie byłoby niesamowicie trudne, a więc stwarzałby on zagrożenie.
Chodzi tutaj także o siły odśrodkowe działające na samochód ciężarowy podczas pokonywania zakrętów, gdzie masa pojazdu, jego specyficzne wymiary (wysokość większa niż szerokość), a także wymuszony konstrukcyjnie wysoki współczynnik oporu powietrza, w połączeniu z wysoką prędkością mogą doprowadzić do utraty kontaktu kół z nawierzchnią oraz wywrócenia auta.
Ograniczenia prędkości samochodów ciężarowych
Ograniczanie prędkości maksymalnej, poza przepisami ruchu drogowego, ma także wpływ na zużycie części eksploatacyjnych. Opony do samochodów ciężarowych są kilkukrotnie droższe niż w przypadku osobówek, a w samym ciągniku może być ich nawet dziesięć. Podobnie jest w przypadku układu hamulcowego, elementów zawieszenia czy przeniesienia napędu, których żywotność regulowana jest nie tylko przez przebieg, ale także warunki eksploatacji pojazdu.
Samochody ciężarowe bez ograniczników prędkości
Są jednak samochody ciężarowe, w których w ogóle nie montuje się ograniczników prędkości. Rozwiązanie to nie musi być montowane w kilku grupach pojazdów:
- Jeśli samochód został zarejestrowany przed 1 stycznia 1988 roku
- Jeśli jest to pojazd specjalny lub jest to samochód ciężarowy używany do celów specjalnych przez Policję, Biuro Ochrony Rządu, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencje Wywiadu, Straż Graniczną, Służbę Więzienną, Siły Zbrojne czy jednostki ochrony przeciwpożarowej, a więc straż pożarną.
- Ogranicznik prędkości nie musi być montowany w pojazdach zabytkowych, w których chodzi nie tylko o datę produkcji, ale także o utrzymanie auta w stanie jak najbardziej zbliżonemu oryginalnemu.
- Jeżeli pojazd ze względów konstrukcyjnych nie osiąga prędkości 85 km/h (90 km/h).
- Z konieczności montowania ogranicznika prędkości wyłączone są wszelkie pojazdy służące do przeprowadzania badań naukowych na drogach publicznych.
- Ostatnią grupą pojazdów zwolnionych z tego obowiązku są auta przeznaczone wyłącznie do wykonywania robót publicznych (odśnieżanie, czyszczenie nawierzchni), użytkowane w obszarach miejskich.
Parkingi TIR
Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.
Zakazy Ruchu
Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.
Odcinkowy Pomiar Prędkości
Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.