Strona Główna » Prawo » Samochody ciężarowe – dopuszczalny nacisk na oś
Koło samochodu ciężarowego Volvo FH. Nacisk na osie i test zawieszenia.

Samochody ciężarowe – dopuszczalny nacisk na oś

27/06/2013, Kategoria: Prawo Autor: Bartosz Pokrzywiński

W przypadku samochodów ciężarowych ogromne znaczenie ma nie tylko to, by masa auta nie przekraczała wskazań producenta oraz przepisów warunkujących dopuszczalną masę całkowitą auta lub zespołu pojazdów. Niesamowicie istotną rolę odgrywa tutaj także odpowiednie umieszczenie towaru w przedziale ładunkowym, co ma na celu zoptymalizowanie nacisku na poszczególne osie pojazdu.

Te elementy poddane są ogromnym siłom i ich wytrzymałość stanowi o żywotności podwozia auta oraz bezpieczeństwu. Nacisk poszczególnych osi na nawierzchnię wpływa także na wytrzymałość nawierzchni, po której pojazd się porusza. To właśnie dlatego część dróg, zwłaszcza tych wykonanych z kostki brukowej, ma ograniczenia dotyczące tonażu przejeżdżających po nich aut.

Oś pojedynczą od podwójnej rozróżnia się na podstawie odległości pomiędzy osiami. Często w przypadku naczep samochodów ciężarowych trudno jest na pierwszy rzut oka powiedzieć czy dany pojazd ma dwie pojedyncze, czy jedną podwójną oś, a w myśl przepisów dotyczących dopuszczalnego nacisku na osie ma to ogromne znaczenie. W świetle prawa jeżeli odległość pomiędzy osiami jest mniejsza niż 1,8 m, wówczas nie są to dwie osobne osie, ale jedna oś podwójna.

Dopuszczalny nacisk na oś

  1. Według przepisów minimum 25% masy całego pojazdu lub zespołu pojazdów, musi spoczywać na oś lub osie napędowe. Zasada ta stosowana jest w odniesieniu do wszystkich pojazdów zarejestrowanych po 31 marca 1998 roku.
  2. Dopuszczalny nacisk na oś napędową samochodu ciężarowego nie może być większy niż 11,5 tony.
  3. W przypadku podwójnej osi napędowej dopuszczalny nacisk warunkuje odległość pomiędzy osiami.
  • Jeżeli odległość pomiędzy osiami podwójnej osi napędowej wynosi mniej niż 1 m, wówczas dopuszczalny nacisk na oś podwójną wynosi 11,5 tony.
  • Jeżeli odległość pomiędzy osiami podwójnej osi napędowej wynosi pomiędzy 1 m – 1,3 m, wówczas dopuszczalny nacisk na oś podwójną wynosi już 16 ton.
  • Jeżeli oś napędowa wyposażona jest w opony bliźniacze oraz zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, a także jeśli każda z osi napędowych wyposażona jest w opony bliźniacze, a ich maksymalny nacisk nie przekracza 9,5 tony, wówczas przy odległości pomiędzy osiami wynoszącej od 1,3 do 1,8 m, nacisk na oś może wynosić 18 lub 19 ton.

4. Dopuszczalny nacisk na pojedynczą oś nienapędową nie może być większy niż 10 ton

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

  • Jaś Fasola

    Cytuję:

    “Jeżeli oś napędowa wyposażona jest w opony bliźniacze oraz zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, a także jeśli każda z osi napędowych wyposażona jest w opony bliźniacze, a ich maksymalny nacisk nie przekracza 9,5 tony, wówczas przy odległości pomiędzy osiami wynoszącej od 1,3 do 1,8 m, nacisk na oś może wynosić 18 lub 19 ton.”

    “4. Dopuszczalny nacisk na pojedynczą oś nienapędową nie może być większy niż 10 ton.”

    “2. Dopuszczalny nacisk na oś napędową samochodu ciężarowego nie może być większy niż 11,5 tony.”

    Jeżeli w zdaniu nie określamy rodzaju osi, to słowo “OŚ” oznacza wszelkiego rodzaju osie. Zatem nie trzyma się to logiki?

    Poza tym, chyba mówimy o NACISKU OSI (na jezdnię), a nie o NACISKU NA OŚ?? :/

    Pozdrawiam.

    • Angelika Biela

      klania sie semantyka na 1 roku prawa ale widac ustawodawca zapomnial tej lekcji:)

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress