Strona Główna » Nowości » Rok więzienia i 30 000 euro za spanie w kabinie – Francja zmienia przepisy
Scania Streamline

Rok więzienia i 30 000 euro za spanie w kabinie – Francja zmienia przepisy

15/05/2014, Kategoria: Nowości Autor: Bartosz Pokrzywiński

Francja postanowiła zmienić przepisy dotyczące kar nakładanych na przedsiębiorców za nie przestrzeganie zasad dotyczących transportu. Teraz przedsiębiorcy grozi rok więzienia i nawet 30 000 euro kary.

Francuscy ustawodawcy zabrali się za branżę transportową, która przeżywa tam potężny kryzys. W okresie od czerwca 2011 do czerwca 2013 we Francji upadło 500 firm transportowych, a pracę straciło nawet 10 000 kierowców.

Transport we Francji – upadające firmy

Tamtejsi przedsiębiorcy nie są w stanie konkurować z przewoźnikami ze wschodu europy. Sumaryczny koszt kierowcy w Polsce to 0,15 euro na każdy przejechany przez niego kilometr. W Hiszpanii to 0,20 euro, w Niemczech 0,33 euro, a we Francji już 0,44 euro. Francja nie mogła wprowadzić przepisów faworyzujących lokalne przedsiębiorstwa, więc postanowiła podnieść koszty transportu dla przewoźników spoza swojego kraju.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, które może wejść w życie już w czerwcu lub lipcu tego roku, w kabinie dopuszczalne są jedynie odpoczynki dzienne i skrócone tygodniowe. Rząd doszedł do wniosku, że złamanie tych zasad znacznie obniża koszty działalności firmy, a przez co narusza zasadę uczciwej konkurencji pomiędzy firmami transportowymi.
baner2
Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić, ze organizacja pracy kierowcy w czasie transportu jest całkowicie zgodna z przepisami prawa do odpoczynku tygodniowego kierowcy. Ponadto w przepisach znalazł się zapis mówiący o tym, że liczba przejechanych kilometrów lub masa czy objętość ładunku nie może być podstawą do obliczania wynagrodzenia kierowcy. Zdaniem ustawodawcy taki system rozliczeń zachęcał do naruszania przepisów Unii Europejskiej.

Transport we Francji – nowe przepisy

Teraz karze roku więzienia oraz 30 000 euro grzywny będzie podlegało naruszanie przepisów dotyczących tygodniowych okresów odpoczynku w pojeździe oraz ustalenie wynagrodzenia w zależności od przebytych kilometrów. Ma ona dotyczyć tylko i wyłącznie przedsiębiorców lub osoby zarządzające kierowcami. Kary te są niezwykle surowe, a wątpliwości budzi fakt, że według treści nowych zapisów ustawy organ kontroli drogowej z Francji będzie mógł przeanalizować dokumentację z ostatnich 28 dni pracy kierowcy, a więc wymogiem będzie udokumentowanie sposobu odpoczynku nawet w innych krajach UE.

Sprawa ta jest traktowana bardzo poważnie. Jeżeli na przewoźnika zostanie nałożona kara (nawet równowartość około 120 000 zł), najpierw będzie on musiał ją zapłacić, a dopiero później ubiegać się o zwrot, jeśli chce się on od niej odwołać.

Nie wiadomo czy za Francją nie pójdą kolejne europejskie kraje, a przez to zwiększeniu nie ulegnie wynagrodzenie kierowcy, ale koszty transportu, na czym ucierpią wszyscy. Z drugiej strony jednak może dzięki temu kierowcy będą wreszcie mogli zawsze w pełni przestrzegać swojego czasu pracy. System rozliczeniowy bazujący na liczbie przejechanych kilometrów zachęcał do łamania przepisów.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

  • Bartosz Pokrzywiński

    Dla kierowców to dobrze, ale jestem ciekaw jak to się odbije na kosztach transportu na terenie Francji.

  • Надежда

    Как это ударит по украинским перевозчикам?

  • Grzegorz

    tylko czekac jak nasi to podlapia… rewelacyjna metoda zalatania dziury budzetowej z podtrzymaniem mikro przedsiebiorstw hotelarskich… gwarantuje ze kaczucha bedzie pierwszy skladal wnisek zaraz po zabojadach

  • krzysiek

    ciekawe co z busami ??…czy ich tez bedzie to dotyczylo

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress