Strona Główna » Mechanika » Retarder – zwalniacz
Kabina samochodu ciężarowego Volvo FM. Nowe Volvo FM.

Retarder – zwalniacz

01/07/2013, Kategoria: Mechanika Autor: Bartosz Pokrzywiński

Czym jest zwalniacz czyli tzw. retarted i kiedy powinno się go stosować? Przyglądamy się zasadzie działania retardera silnikowego oraz elektrycznego.

Na terenie krajów Unii Europejskiej w pojazdach o masie powyżej 5,5 tony oraz w przyczepach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 9 ton istnieje obowiązek montowania retadera (zwalniacza), który często określany jest mianem trzeciego układu hamulcowego w pojeździe.

Retarted – kiedy powinno się go stosować

W samochodach ciężarowych czy autobusach, a więc pojazdach o masie często kilkunastu ton układy hamulcowe narażone są na ogromne przeciążenia i elementy cierne, klocki hamulcowe czy tarcze, bardzo szybko się zużywają lub ulegają przegrzaniu, co w drastyczny sposób wydłuża drogę hamowania, a więc negatywnie wpływa na bezpieczeństwo. Właśnie dlatego w tego typu pojazdach montowany jest zwalniacz, którego zadaniem jest wyhamowanie auta na większym dystansie.
baner2

Oficjalnie definiuje się, że to rozwiązanie ma pomóc utrzymać załadowanemu zespołowi pojazdów ważącemu nawet 40 ton, utrzymanie prędkości poniżej 30 km/h na odcinku drogi o długości 6 km przy nachyleniu jezdni równemu 7%. W praktyce retarder jest nieocenionym pomocnikiem podczas zjazdu ze wzniesienia.

Nowe Volvo FH. Samochód ciężarowy Volvo FH, ciągnik siodłowy z naczepą.

Retarder silnikowy

Podczas aktywacji hamulca silnikowego (zwalniacza, retardera) sterowana pneumatycznie obrotowa przepustnica układu wydechowego silnika ulega zamknięciu. Przez to wzrasta ciśnienie spalin w układzie wydechowym zwalniając pracę tłoków w cylindrach, a więc silnik jest celowo dławiony żeby spowolnić jego pracę. To z kolei prowadzi do hamowania silnikiem pojazdu, podobny efekt uzyskać można w samochodzie osobowym wrzucając zbyt niskie przełożenie podczas szybkiej jazdy i zdejmując nogę z gazu.

Hamowanie retarderem nie jest tak efektywne jak hamowanie z wykorzystaniem układu hamulcowego, jednak z punktu widzenia zużycia poszczególnych elementów jest nieporównywalnie lepsze. Dlatego też, jak sama nazwa wskazuje, zwalniacz służy do spowolnienia pojazdu na dłuższym dystansie.

Retarder elektryczny

W samochodach ciężarowych montowane są także inne rodzaje zwalniaczy. Jednym z nich jest retarder elektryczny, który działa wykorzystując zasadę prądów wirowych. Urządzenie osadzone jest na wale napędowym i składa się z nieruchomej obudowy wyposażonej w cewki indukcyjne oraz dwie tarcze z miękkiej stali z łopatkami chłodzącymi.

Po uruchomieniu tego hamulca cewki zostają zasilone prądem pochodzącym z układu elektrycznego pojazdu. Na skutek tego powstaje pole elektromagnetyczne indukujące w tarczach wirników prądy wirowe, które także wytwarzają własne pola elektromagnetyczne, przez co pola wirnika obracają się i obudowa (stojana), wyhamowuje tarcze. Co ciekawe, rozwiązanie to opatentowane zostało już w 1933 roku, a jego wynalazcami są dwaj francuscy wynalazcy.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress