Strona Główna » Prawo jazdy » Prawo jazdy C+E – podpięcie przyczepy [cz.2]
Prawo jazdy C+E

Prawo jazdy C+E – podpięcie przyczepy [cz.2]

23/11/2013, Kategoria: Prawo jazdy Autor: Bartosz Pokrzywiński

Ciąg dalszy egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii C+E. Tym razem przyglądamy się czynności uruchomienia silnika oraz podpięcia przyczepy do samochodu ciężarowego.

Prawo jazdy C+E – podpięcie przyczepy

Przed uruchomieniem silnika ciężarówki, kierowca powinien wcisnąć pedał sprzęgła i upewnić się, że nie jest wpięty żaden bieg. Należy pamiętać, że w przypadku samochodu ciężarowego z silnikiem o zapłonie samoczynnym (diesla), trzeba poczekać na rozgrzanie się powietrza w cylindrach przy pomocy świec żarowych. Informuje o tym specjalny wskaźnik znajdujący się na tablicy zegarów samochodu ciężarowego.
baner2
Jedną z rzeczy, na którą egzaminator podczas egzaminu na prawo jazdy kategorii C oraz C+E na pewno zwróci uwagę, będzie płynne ruszenie autem po uruchomieniu silnika, zwolnieniu hamulca postojowego oraz wpięciu odpowiedniego biegu. Należy pamiętać, że samochodem ciężarowym nie zawsze rusza się z pierwszego biegu – wszystko zależy od tego jaki typ skrzyni znajduje się w pojeździe, od masy pojazdu lub zespołu pojazdów, od nachylenia drogi, na której znajduje się samochód ciężarowy, a nawet od warunków atmosferycznych. Nawet kierowcy samochodów osobowych doskonale wiedzą, że na bardzo śliskiej nawierzchni łatwiej jest ruszyć wykorzystując do tego wyższy bieg, unikając w ten sposób niekontrolowanych poślizgów i uślizgów osi napędowej, które w przypadku podróżowania zespołem pojazdów ważącym nawet 40 ton mogą skończyć się tragicznie.

Prawo jazdy C+E – podpięcie przyczepy

Do procedur związanych z rozpoczęciem egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii C+E dochodzą jeszcze rzeczy związane z podpięciem do samochodu ciężarowego lub ciągnika siodłowego przyczepy/naczepy. W przypadku egzaminu na prawo jazdy C1+E oraz C+E, przed rozpoczęciem jazdy kierowca zobowiązany jest do wykonania następujących czynności:

  1. Sprawdzenia przewodów elektrycznych oraz pneumatycznych, a także elementów przyczepy niezbędnych do podłączenia przewodów oraz zabrania i zabezpieczenia ładunku.
  2. Sprzęgnięcia obu pojazdów (samochodu ciężarowego i przyczepy) w czasie nie dłuższym niż 10 minut, przy czym na początku tej czynności samochód ciężarowy ustawiony jest obok przyczepy.

Prawo jazdy C+E – sprzęganie pojazdów

Podczas sprzęgania pojazdów, kierowca musi uruchomić samochód ciężarowy, we właściwy sposób podjechać nim pod przyczepę (to będzie oceniał egzaminator), ustawić odpowiednią wysokość przyczepy w stosunku do zaczepu ciężarówki oraz złączyć oba pojazdy. Ostatni etap uwzględnia również zabezpieczenie pojazdów przed rozłączeniem, a także odpowiednie podłączenie przewodów elektrycznego i pneumatycznego oraz sprawdzenie działania układu hamulcowego przyczepy i jej oświetlenia.

Na sam koniec tej części egzaminu praktycznego na prawo jazdy C1 i E oraz C i E, kierowca musi dokonać podniesienia wszelkich urządzeń podporowych przyczepy, a także zwolnić hamulec postojowy, jeżeli wcześniej był on włączony. Po wykonaniu tych wszystkich czynności możliwe będzie przejście do dalszej fazy egzaminu praktycznego.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress