
Prawo jazdy C+E – egzamin praktyczny [cz.1]
Od zawsze najbardziej stresującą i jednocześnie najważniejszą częścią egzaminu na prawo jazdy C oraz prawo jazdy C+E jest egzamin praktyczny. Zobaczmy jak powinien wyglądać przebieg takiego egzaminu.
Prawo jazdy C+E – egzamin praktyczny
Egzamin na prawo jazdy C oraz prawo jazdy kategorii C+E rozpoczyna się od sprawdzenia podstawowych układów samochodu ciężarowego, które odpowiedzialne są za bezpieczeństwo jazdy. Wykonanie tych czynności odbywa się jeszcze zanim kierowca wejdzie do pojazdu i zajmie miejsce w fotelu. Teoretycznie kierowca samochodu ciężarowego nie tylko na egzaminie praktycznym, ale przed każdą jazdą pojazdem powinien sprawdzić działanie podstawowych układów pojazdu.
Egzamin praktyczny C+E – sprawdzenie samochodu ciężarowego
Podczas egzaminu praktycznego C oraz C+E kierowca zostanie poproszony przez egzaminatora o wykonanie kilku prostych czynności, w skład których będzie wchodziło sprawdzenie kolejno:
- Poziomu oleju w silniku – ze wskazaniem gdzie i przy pomocy jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w samochodzie ciężarowym
- Poziomu płynu chłodniczego
- Poziomu płynu hamulcowego
- Poziomu płynu spryskiwaczy – ze wskazaniem zbiornika oraz fizycznym podniesieniem zakrętki i stwierdzeniem czy płyn znajduje się w zbiorniczku
- Działania sygnału dźwiękowego
- Działania świateł zewnętrznych pojazdu
Ponadto do obowiązków kierowcy samochodu ciężarowego należy także, za każdym razem przed rozpoczęciem jazdy sprawdzenie:
- Stanu ogumienia samochodu ciężarowego oraz przyczepy/naczepy, w przypadku zespołu pojazdów, a także ciśnienia w oponach.
- Ewentualnych wycieków z układów eksploatacyjnych (płyn hamulcowy, płyn chłodniczy).
- Czystości pojazdu – rozumianej jako widoczność przez szyby, a także czystość kloszy reflektorów, świateł oraz zabrudzenia tablic rejestracyjnych oraz tablic ostrzegawczych (np. ADR), uniemożliwiających zidentyfikowanie pojazdu.
Egzamin praktyczny C+E – pozycja za kierownicą
Do tego wszystkiego dochodzą oczywiście czynności znane wszystkim kierowcom z samochodów osobowych, czyli zajęcie odpowiedniej pozycji, ustawienie fotela, kolumny kierowniczej, a także luster, zagłówków oraz zapięcie pasów bezpieczeństwa.
Fotel kierowcy samochodu ciężarowego powinien być ustawiony w taki sposób żeby kierowca mógł dosięgnąć nogami do wszystkich pedałów, zwracając uwagę na to żeby nawet po całkowitym wciśnięciu pedału sprzęgła, lewa noga miała jeszcze jakiś zakres ruchu – nie była całkowicie wyprostowana. Oparcie fotela kierowcy powinno być ustawione w taki sposób żeby kierowca mógł dosięgnąć do wszystkich niezbędnych przełączników, dźwigni itd. Po dotknięciu koła kierownicy w pozycji „za piętnaście trzecia”, łokcie powinny nadal być lekko zgięte. Co więcej, ogromne znaczenie ma tutaj również komfort podróżowania kierowcy, który przekłada się na jego zdrowie.
Kolejnym ważnym, często pomijanym aspektem jest prawidłowe ustawienie oraz zapięcie pasów bezpieczeństwa, czyli najważniejszego elementu wyposażenia każdego samochodu, mającego bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażera. Pas bezpieczeństwa samochodu ciężarowego powinien być nieposkręcany oraz umieszczony na właściwej wysokości uwzględniającej wzrost kierowcy. Nie może on ocierać się o szyję, a także nie powinien przechodzić przez ramię – to może mieć ogromny wpływ na zachowanie kierowcy podczas zablokowania pasa np. przy awaryjnym hamowaniu.
Na sam koniec, przed rozpoczęciem jazdy podczas egzaminu na prawo jazdy C oraz prawo jazdy C i E, kierowca powinien ocenić czy wokół pojazdu nie znajdują się osoby postronne lub nie pozostawiono w jego pobliżu żadnych przedmiotów mogących ulec uszkodzeniu lub potrąceniu przez samochód ciężarowy. Dodatkowo, wszystkie drzwi oraz schowki pojazdu muszą być zamknięte – warto zwrócić szczególną uwagę na schowek na palety czy dodatkowe schowki z boku pojazdu oraz przyczepy/naczepy.
Prawo jazdy C+E – podpięcie przyczepy – zobacz ciąg dalszy
Parkingi TIR
Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.
Zakazy Ruchu
Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.
Odcinkowy Pomiar Prędkości
Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.