Strona Główna » Ciężarówki » Peterbilt 379 – amerykańskie ciężarówki
Peterbilt 379 amerykańskie ciężarówki

Peterbilt 379 – amerykańskie ciężarówki

17/04/2014, Kategoria: Ciężarówki Autor: Bartosz Pokrzywiński

Peterbilt 379 powstał z myślą o tych kierowcach, którzy muszą pokonywać długie trasy za kierownicą swoich ciężarówek i najważniejszy jest dla nich komfort.

Podejście do samochodów ciężarowych w Stanach Zjednoczonych jest zupełnie inne niż w Europie. Poza tym, że cały kraj pokryty jest siecią autostrad i większość czasu kierowcy spędzają jadąc właśnie po nich. Właśnie dla takich kierowców stworzono Peterbilta 379.
baner2
Ciężarówka miała kontynuować tradycję flagowych modeli marki Peterbilt, przyciągając uwagę miłośników klasycznych amerykańskich ciężarówek z długim nosem, napędem 6×4 oraz jednocześnie przysłużyć się kierowcom jako stylowy i bardzo komfortowy wóz.

Peterbilt 379 – klasyczna amerykańska ciężarówka

Peterbilt 379 amerykańskie ciężarówki

Pod względem stylistycznym Peterbilt 379 bardzo mocno nawiązuje do swoich poprzedników, w szczególności do modelu 359 z lat 60., wykorzystując jednak nowoczesne rozwiązania zapewniające nie tylko większy komfort, ale także poprawiające bezpieczeństwo i zmniejszające koszty eksploatacji. Takie elementy jak przedni zderzak, atrapa chłodnicy, schody do kabiny, lusterka, reflektory, filtr powietrza czy rury wydechowe, pokryte są polerowanym aluminium, które robi gigantyczne wrażenie.

Z tego samego materiału wykonano pokrywę silnika Peterbilta 379. Pomimo troski o aerodynamikę, inżynierowie i projektanci doszli do porozumienia w kwestii stylistycznej i dzięki temu maska Peterbilta 379 jest niemal całkowicie prostokątna z kątami prostymi, podobnie jest też z chłodnicą czy reflektorami.

Peterbilt 379 – kabina kierowcy

Peterbilt 379 amerykańskie ciężarówki

Pierwotnie Peterbilt 379 oferowany był w wersji o długości 3 metrów, mierząc od przedniego zderzaka do tylnej ściany kabiny, ale bez tzw. sleepera, czyli kabiny sypialnej kierowcy. Z czasem konstrukcję ciągnika siodłowego zmodyfikowano tak, by wymiar BBC (od zderzaka do końca kabiny) wynosił 3,23 m, przez co możliwe było montowanie większych jednostek napędowych osiągających moc 550 KM.

Pod długą i kwadratową pokrywą silnika montowane były jednostki Caterpillar oraz Cummins, rzadziej spotkać można Peterbilty 379 z silnikami produkcji Detroit Diesel. Motor przekazywał moc na tylny most za pośrednictwem przekładni Fuller lub Rockwell oferowanych w różnych wersjach od 9 do 18 biegów. Przednia oś Eaton wytrzymywała do 5,5 tony, a jako opcja dostępne były także skrzynia Rockwell.

Peterbilt 379 – wyposażenie

Peterbilt 379 amerykańskie ciężarówki

Dwie tylne osie Eaton wytrzymywały maksymalnie 18,2 tony, ale opcjonalnie zamontować można było osie produkcji firmy Rockwell. Całość zamontowana była na resorach piórowych Quadraflex, a na liście wyposażenia dodatkowego Peterbilta 379 znajdowało się także zawieszenie pneumatyczne Air Trac. Poza pneumatyką inną ciekawą opcją był powiększony zbiornik paliwa. Standardowy mieścił 380 l, przy czym ten powiększony aż 560 litrów oleju napędowego.
baner2
Peterbilt 379 wszedł do produkcji w 1987 roku jako następca modelu 359. Ta amerykańska ciężarówka zdobyła sporą sławę pojawiając się w filmach “Gone in 60 seconds” oraz “Black Dog”. Ten drugi jest jednym z ulubionych filmów amerykańskich truckerów.

Peterbilt 379 – dane techniczne

Jednostka napędowa – Caterpillar C-10 o mocy 350 KM

Skrzynia biegów – Fuller RT13710B, 10 biegów

Zawieszenie – z przodu resory piórowe i amortyzatory hydrauliczne, z tyłu resory piórowe Quadraflex lub pneumatyka Air Trac

Hamulce – hamulce bębnowe pneumatyczne Eaton z seryjnie montowanym systemem ABS Rockwell/Wabco

Zbiornik paliwa – seryjny 380 l lub opcjonalny 560 l

 

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress