Strona Główna » Porady » Opłaty drogowe na Słowacji – winiety autostradowe
Słowacja e-Myto

Opłaty drogowe na Słowacji – winiety autostradowe

28/07/2014, Kategoria: Porady Autor: Bartosz Pokrzywiński

Poruszając się po autostradach oraz drogach szybkiego ruchu na Słowacji, konieczne jest wykupienie odpowiednich winiet w przypadku samochodów osobowych oraz zapłacenie myta w przypadku ciężarówek.

Opłaty drogowe Słowacja – samochody osobowe

Samochody osobowe chcące poruszać się na słowackich drogach szybkiego ruchu oraz autostradach muszą być wyposażone w odpowiednie naklejki uprawniające do przejazdu. Słowackie winiety autostradowe można kupić na każdej stacji benzynowej i należy zrobić to natychmiast po przekroczeniu  granicy.
baner2
Za brak winiety kierowca ukarany zostanie mandatem karnym w wysokości dwukrotnie większej niż wartość winiety przewidzianej dla pojazdu oraz dodatkowym obowiązkiem wykupienia winiety. Winietę należy przykleić w lewej górnej części przedniej szyby, zrywając z niej folię zabezpieczającą. Zabronione jest przyklejanie winiety na taśmę czy inne mocowanie, które umożliwiłoby ponowne zamontowanie w innym aucie.

Winiety na Słowacji – cena

Cena winiet dla samochodów osobowych uzależniona jest od terminu ważności, czyli od tego ile dni kierowca chce podróżować w danym kraju.

10 euro – tyle trzeba zapłacić za winietę ważną przez 10 dni

14 euro – jest to koszt winiety ważnej 30 dni od daty wystawienia

50 euro – roczna winieta na słowackie drogi ekspresowe i autostrady

Opłaty drogowe Słowacja – samochody ciężarowe TIR

Mapa autostrad i dróg ekspresowych e-myto Słowacja

System poboru opłat drogowych dla samochodów ciężarowych na Słowacji obowiązuje od początku 2010 roku. W przeciwieństwie do osobówek, w przypadku ciężarówek dotyczy on wyznaczonych odcinków autostrad, dróg szybkiego ruchu oraz wybranych dróg krajowych.

Słowacki system poboru opłat myto wykorzystuje technologię satelitarną GPS i system GSM. Do uiszczenia opłat drogowych zobowiązane są pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony DMC, zespoły pojazdów przekraczające 3,5 t DMC przeznaczone do transportu towarów, a także wszystkie pojazdy umożliwiające transport osób, przewożące powyżej dziewięciu pasażerów łącznie z kierowcą.

Tabela opłat drogowych na Słowacji – autostrady i drogi ekspresowe

Kategoria pojazdu Klasa emisji
EURO 0 – II EURO III, IV EURO V, VI, EEV
Pojazdy ciężarowe  3,5 t – do 12 t 0,103 € 0,093 € 0,080 €
12 t i więcej 2 osie 0,222 € 0,201 € 0,172 €
3 osie 0,234 € 0,212 € 0,181 €
4 osie 0,243 € 0,220 € 0,188 €
5 osi 0,234 € 0,212 € 0,181 €
Autobusy 3,5 t – do 12 t 0,060 € 0,050 € 0,030 €
12 t i więcej 0,110 € 0,100 € 0,060 €

Tabela opłat drogowych na Słowacji – drogi krajowe

Kategoria pojazdu Klasa emisji
EURO 0 – II EURO III, IV EURO V, VI, EEV
Pojazdy ciężarowe 3,5 t – do 12 t 0,103 € 0,093 € 0,080 €
12 t i więcej 2 osie 0,222 € 0,201 € 0,172 €
3 osie 0,234 € 0,212 € 0,181 €
4 osie 0,243 € 0,220 € 0,188 €
5 osi 0,234 € 0,212 € 0,181 €
Autobusy 3,5 t – do 12 t 0,040 € 0,030 € 0,020 €
12 t i więcej 0,080 € 0,070 € 0,040 €

Rejestracja w słowackim systemie myto

Przedsiębiorcy chcący realizować przewozy drogowe na terenie Słowacji muszą najpierw zarejestrować się w słowackim systemie elektronicznego poboru opłat myto. Tam należy zdecydować się na jedną z dwóch form opłat – system przedpłat prepaid lub opłacanie faktur. Konieczne jest także wypełnienie odpowiedniego wniosku zawierającego m.in. dane przedsiębiorstwa.

Rejestracja w systemie równoznaczna jest z zawarciem umowy, co z kolei wiąże się z koniecznością pobrania odpowiednich akcesoriów OBU. Jeżeli przewoźnik zdecydował się na zawarcie umowy i uiszczanie opłat drogowych na Słowacji w systemie abonamentowym, konieczne będzie zamontowanie urządzenia OBU na stałe.

Niezależnie od wybranego sposobu opłat, przewoźnik może zapłacić za abonament lub system przedpłaty za pośrednictwem kart paliwowych. OBU współpracuje z kartami paliwowymi DKV, Shell, Eurowag, UTA, CCS, Total, OMV, Diners Club Road Account, BP, ENI/Agip.

Urządzenie OBU – instrukcja obsługi

Urządzenie OBU powinno być zamontowane po wewnętrznej stronie przedniej szyby ciężarówki, podobnie jak viaTOLL. Najlepiej będzie zamontować na wysokości pomiędzy kolumną kierowniczą, a środkiem kabiny pojazdu, jednak koniecznie w taki sposób żeby nie zasłaniały go wycieraczki, bez względu na to czy są one uruchomione, czy znajdują się one w stanie spoczynku.
baner2
Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na zawarcie umowy i płacenie myta w systemie abonamentowym, koniecznie musi on zamontować urządzenie OBU w autoryzowanym serwisie.

Każde urządzenie OBU wyposażone jest w dwa przyciski funkcyjne, 5 diod LED oraz czujnik świetlny. Podczas jego uruchomienia usłyszymy sygnał dźwiękowy, po czym diody zaczną mrugać. Kiedy przestaną, OBU wyda kolejny dźwięk sygnalizując, że jest gotowe do użycia.

Ustawienie kategorii pojazdu w urządzeniu OBU:

Dioda LED 1 – samochód ciężarowy – pomiędzy 3,5, a 12 t DMC

Dioda LED 2 – samochód ciężarowy – 12 t DMC i 2 osie

Dioda LED 3 – samochód ciężarowy – 12 t DMC i 3 osie

Dioda LED 3 – samochód ciężarowy – 12 t DMC i 4 osie

Dioda LED 1 i 4 – samochód ciężarowy – 12 t DMC i 5 lub więcej osi

Dioda LED 1 – autobus – pomiędzy 3,5, a 12 t DMC

Dioda LED 2 – autobus – powyżej 12 t DMC

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

  • http://www.rbdo.pl/ Michał

    Słowacja ma oplaty na prawie wszystkich drogach ale nie takie wysokie, wychodzi bardzo tanio, w Polsce jak sie postarasz to przejedzieszz bez oplat, ale 3 razy wolniej. DObrze sie jezdzi na Niemcy jezeli chodzi o tiry, sporo kierowcow jezdzi ze spedycji MW Spedition z Poznania na zachód, najlepsze drogi i niewielkie oplaty

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress