Strona Główna » Ciężarówki » Nikola Motor Company i hybrydowa ciężarówka przyszłości – Tesla w branży transportowej?
Hybrydowa ciężarówka Nikola One

Nikola Motor Company i hybrydowa ciężarówka przyszłości – Tesla w branży transportowej?

16/05/2016, Kategoria: Ciężarówki, Nowości Autor: Bartosz Pokrzywiński

Oto pierwszy ciągnik siodłowy w pełni napędzany jednostką elektryczną. Nikola One to koncept elektrycznej ciężarówki o mocy 2000 KM i zasięgu sięgającym ponad 1900 km.

Kilka lat temu na rynku motoryzacyjnym jak grzyby po deszczu wyrastały nowe firmy, z których każda deklarowała, że będzie produkowała samochody z napędem elektrycznym. Wszyscy powtarzali, że właśnie to rozwiązanie będzie przyszłością motoryzacji, a wielkie koncerny chętnie skupywały pakiety udziałów tych przedsiębiorstw, chcąc zapewnić sobie obecność w nowym sektorze rynku.

Z czasem okazało się, że kilka z nich zbankrutowało, o kilku całkowicie zapomnieliśmy, a jedna o nazwie Fisker robiła naprawdę ciekawe auta, ale borykała się z ciągłymi problemami. W tych porywach rewolucji na rynku motoryzacyjnym powstała jednak firma, która ma przed sobą świetlane prognozy na przyszłość – Tesla Motors.

Samochód ciężarowy Nikola One

Kiedy więc przeczytałem informacje o powstaniu marki Nikola Motor Company, wiedziałem, że warto zapamiętać tę nazwę, bo może okazać się, że za dekadę na auta produkowane przez nią trzeba się będzie ustawiać w kilkuletnie kolejki.

Nikola Motor Company nową Teslą?

Firma założona została przez niejakiego Trevora Miltona w Salt Lake City, amerykańskim mieście znanym głównie z tego, że kiedyś odbyły się tam zimowe igrzyska olimpijskie. Projektem stworzonym przez ten startup jest ciężarówka Nikola One. Co w niej takiego wyjątkowego?

Jest ona napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 2000 KM, który przekazuje napęd na sześć kół i jest w stanie zapewnić zasięg 1200 mil, czyli ponad 1900 km. Akumulatory o pojemności 320 kWh mają być ładowane dzięki turbinie, która z kolei będzie napędzana gazem ziemnym.

Zbiorniki na gaz mają mieścić 150 galonów, czyli ponad 560 litrów. W praktyce więc ma to oznaczać spalanie około 30 litrów gazu ziemnego CNG. Trzeba przyznać, że to dość nowatorskie rozwiązanie w tej branży. W praktyce projekt przypomina trochę Opla Amperę, który był pojazdem o napędzie elektrycznym, a sam silnik był wspierany jednostką benzynową ładującą jego baterie.

Nikola One wnętrze

Nikola One ma także posiadać możliwość doładowywania samych baterii, oczywiście również podczas jazdy, gromadząc energię kinetyczną. Zjeżdżając ze wzniesienia zamiast zużywania hamulców lub korzystania z retardera, ciągnik siodłowy ma tracić prędkość ładując baterie układu napędowego.

Silnik elektryczny z ładowaniem turbiną na CNG

Ideą wszystkiego jest wyeliminowanie jednostki diesla w przedniej części pojazdu. Nikola Motor Company to amerykańska marka, gdzie bardziej popularne są ciężarówki z charakterystycznymi nosami. Marka twierdzi, że właśnie dzięki temu możliwe jest przesunięcie kierowcy na sam przód auta i zamontowanie panoramicznej szyby. Nie do końca rozumiem, gdyż w praktyce tak właśnie wyglądają europejskie ciężarówki.

Wspominałem wcześniej o firmie Tesla Motors. Nikola bierze przykład z tej marki i już teraz oferuje możliwość rezerwacji ciężarówki w fazie prototypu. Wpłata wynosi 1500 dolarów, jednak nie ma jeszcze żadnej informacji kiedy i czy w ogóle auto wejdzie do produkcji. Tak czy inaczej, na wizualizacjach, projekt wygląda naprawdę obiecująco.
Nikola One

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress