Strona Główna » Nowości » Naczepy o długości 14,9 m w Unii Europejskiej? Coraz głośniej o powiększaniu ładowności
Naczepa 15,65 m należąca do Bibby Distribution

Naczepy o długości 14,9 m w Unii Europejskiej? Coraz głośniej o powiększaniu ładowności

17/02/2015, Kategoria: Nowości Autor: Bartosz Pokrzywiński

Wydłużenie naczepy o blisko 3 metry i możliwość załadunku nawet czterech dodatkowych europalet. Ten pomysł zmian przepisów ma naprawdę spore szanse na realizację.

Odkąd branża transportowa stała się ważną gałęzią gospodarki, czyli dawno, dawno temu, ciągle toczą się dyskusje na temat przepisów ograniczających ładowność. Wiadome jest, że przepisy regulujące maksymalną długość samochodu ciężarowego na starym kontynencie mają swoje uzasadnienie.

Maksymalna długość zespołu pojazdów w Polsce to 18,75 m, przy czym długość jednego pojazdu nie może przekroczyć 12 m. Poza powiększeniem limitów do 25,25 m długości całkowitej, niektóre firmy z branży lobbują inny pomysł. Ich zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest wydłużeniem naczep do długości 14,9 m.

Naczepa Knapen Trailers

Naczepa Knapen Trailers

Naczepy o długości 14,9 m – przyszłość transportu?

W praktyce więc chodzi o dodatkowe 2,9 m, które w pełni zostanie wykorzystane w przestrzeni ładunkowej. Wcześniej opisywany przez nas pomysł 25,25 m to tak naprawdę połączenie krótszej solówki ze standardową naczepą z dodatkowym przegubem, co teoretycznie zwiększyłoby możliwości manewrowania ciężarówką. Oczywistym jest jednak, że tego typu zestawy nie mogłyby wjeżdżać do ciasnych miejskich uliczek i zamiast dystrybucji służyłyby jedynie w transporcie dalekobieżnym.

Wprowadzenie legalizacji dla zestawów z naczepą 14,9 m w praktyce oznaczałoby wydłużenie tylnego zwisu oraz delikatne cofnięcie osi naczepy ku tyłowi. Najprawdopodobniej w tym przypadku konieczne byłoby także stosowanie trzech osi naczepy, ze względu na dodatkowy ciężar. Trzy osie oznaczałyby jednak mniejsze możliwości manewrowania, jest to więc kolejna dyskusyjna sprawa.

Naczepa firmy Elddis Transport - 15% więcej ładunku

Naczepa firmy Elddis Transport – 15% więcej ładunku

Zdaniem firmy Kogel sama koncepcja wprowadzenia na rynek blisko 15-metrowych naczep ma coraz więcej zwolenników w parlamencie europejskim. To rozwiązanie pozwoliłoby na dołożenie dodatkowych trzech lub czterech europalet (w zależności od ustawienia) do przewożonego ładunku.

Czysto teoretycznie patrząc dzięki temu udałoby się zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska oraz koszty związane z transportem, biorąc pod uwagę współczynnik wyliczany na podstawie ilości przewożonego ładunku. Z drugiej strony łatwiej jeździć z dłuższą naczepą niż dwoma naczepo-przyczepami.

Firmy transportowe z długimi naczepami

Dłuższe naczepy są w Europie już popularne, jednak nadal potrzebne jest na nie specjalne zezwolenie. Poniżej prezentujemy wykaz przedsiębiorstw działających w branży transportowej, które mają na wyposażeniu tego typu pojazdy.

H Parkinson Haulage: 5 naczep 15,65 m

United Biscuits: 20 naczep 15,65 m

DHL: 30 naczep 15.65 (z licencją na 90)

Elddis Transport: 2 naczepy 15,65 m oraz 8 naczep 14,6 m

Saints Transport: 2 naczepy 15,65 m (licencja na 5)

CM Downton: 17 naczep 15,65 m (licencja na 60)

FreshLinc: 3 naczepy 14,6 m (licencja a 4)

Tesco: 25 naczep 15,65 m (licencja na 25)

Walkers Crisps: 32 naczepy 15,65 m (licencja na 32)

Norbert Dentressangle: 25 naczep 14,6 oraz 15,65 m (licencja na 131!)

Lenham Storage: 6 naczep 14,6 m oraz 4 naczepy 15,65 m (licencja na 10)

Wincanton: 16 naczep 14,6 oraz 15,6 m (licencja na 69)

Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

O zestawach 25,25 m pisaliśmy TUTAJ.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress