Strona Główna » Porady » Naczepa a przyczepa – różnice
Samochód ciężarowy Scania R500 6x2.

Naczepa a przyczepa – różnice

05/11/2013, Kategoria: Porady Autor: Bartosz Pokrzywiński

Czy każda naczepa jest przyczepą, a może odwrotnie? Czy do przewozu naczepy potrzebny jest ciągnik siodłowy? Naczepa a przyczepa oraz przyczepa a naczepa, rozwiewamy wątpliwości.

Najważniejszym dokumentem decydującym o dopuszczeniu danego typu pojazdu do ruchu jest Kodeks Ruchu Drogowego, który jasno definiuje czym jest przyczepa. W rozumieniu KRD przyczepa to pojazd bez własnego silnika, który ciągnięty jest przez inny pojazd, w tym samochód osobowy, samochód ciężarowy czy ciągnik siodłowy.

Zawarto jednak również definicję naczepy. Teoretycznie więc naczepa jest jedynie rodzajem przyczepy.

Naczepa a przyczepa – definicja naczepy

Naczepa – przyczepa, której część spoczywa na pojeździe silnikowym, ciągnącym naczepę, jednocześnie obciążającym pojazd ciągnący.

Różnice między naczepą, a przyczepą widać także na przykładzie samego pojazdu ciągnącego. Ciągnik siodłowy, jak sama nazwa wskazuje, przystosowany jest do ciągnięcia naczep ze względu na obecność siodła, czyli elementu wchodzącego pod krawędź naczepy, przejmującego część ciężaru tego pojazdu.

Zestaw samochód ciężarowy i przyczepa Scania. 28-metrowy zestaw ważył 60 ton.

Co ciekawe jednak, do ciągnięcia naczep nie służą tylko ciągniki siodłowe. W Stanach Zjednoczonych rolę ciągników lżejszych naczep pełnią także pick-upy, które tam objęte są innym prawem, a dzięki zwiększonej masie, gigantycznej mocy silnika oraz zastosowaniu tylnej osi z podwójnymi kołami, z łatwością radzą sobie z kilkutonowym ładunkiem.

Naczepa a przyczepa – podpinanie

Naczepy różnią się od przyczep także sposobem mocowania do samochodu ciężarowego. Podpięcie przyczepy jest teoretycznie dużo łatwiejsze oraz szybsze, ponieważ ogranicza się ono do trafienia dyszlem do odpowiedniego otworu, przy czym w przypadku naczepy cała procedura trwa odrobinę dłużej ze względu na konieczność dostosowania odpowiednich poziomów.

Ciągnik siodłowy podczas podpięcia naczepy należy obniżyć tylne zawieszenie, podjechać siodłem pod naczepę, podpiąć przewody łączące instalację elektryczną, układ pneumatyczny i hamulcowy, a następnie podnieść zawieszenie ciągnika oraz schować nóżki naczepy. W niektórych krajach, np. w Wielkiej Brytanii za każdy możliwy obrót klucza dokręcającego, czyli za niedokręconą naczepę, przyznawany jest mandat w wysokości 20 funtów. Ważne jest więc żeby za każdym razem nogi naczepy były całkowicie schowane.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

  • Don SzPaKu

    Na szczęście ktoś rozwiał te wątpliwości, dziękuję!

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress