Strona Główna » Producenci » Ciężarówki Mercedes-Benz – historia producenta
Samochody ciężarowe Mercedes Actros oraz Mercedes Atego z zabudową typu izoterma.

Ciężarówki Mercedes-Benz – historia producenta

31/07/2013, Kategoria: Producenci Autor: Bartosz Pokrzywiński

Ponad 100 lat tradycji i doświadczenia w konstrukcji nie tylko samochodów osobowych, ale także ciężarowych. Przyjrzyjmy się historii marki Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz jest jedną z najstarszych, wciąż działających marek samochodów. Od początku firmie towarzyszyły ciężarówki oraz ich mniejsi krewni. Tego typu pojazdy produkowali jeszcze Gottlieb Daimler oraz Karl Benz na długo przed połączeniem. Oto historia ciężarowego oddziału Mercedes-Benz.
baner2

Mercedes-Benz – początki

Gottlieb Daimler zbudował pierwszy samochód ciężarowy w 1896 roku. Wyglądem było mu oczywiście daleko do tego, co obecnie uważamy za tego typu pojazdy. Bardzo długo Daimler konkurował w branży ciężarowej z Karlem Benzem. Drugi z panów zaczął jednak od czegoś mniejszego. Stworzył auto, które może być uważane za ówczesny odpowiednich obecnych samochodów dostawczych. W 1923 roku Gottlieb Daimler oraz Karl Benz niezależnie zbudowali swoje pierwsze, zasilane silnikami wysokoprężnymi samochody ciężarowe. Trzy lata później połączyli swoje siły jako Daimler-Benz.

Mercedes Unimog podczas sprzątania ulic. Unimog to już nie samochód ciężarowy, to wielozadaniowe narzędzie.

W mieszance tworzącej ostatecznie Mercedes-Benz, nie zabrakło też innych producentów. W końcu firmy Benza i Daimlera istniały w momencie połączenia już kilka dekad. Dlatego firma objęła też spuściznę po Süddeutsche Automobilfabrik (SAF, Południowoniemiecka Fabryka Samochodowa). Były to zakłady mieszczące się w Gaggenau, które w 1911 przejął Benz.

Przez resztę istnienia ciężarowej części przedsiębiorstwa Mercedes-Benz, firma przejęła wiele innych przedsiębiorstw. Należały do nich Auto Union, Hanomag-Henschel, Krupp oraz American Freightliner.

Od pierwszego diesla do Euro 6

Mercedes-Benz stał się pionierem w dziedzinie produkcji ciężarówek. Oprócz pierwszych ciężkich samochodów z dieslami pod maską, niemiecka spółka była prekursorem również w kwestii tworzenia lekkich i wygodnych pojazdów ciężarowych. Należał do nich np. model Lo 2000 z 1932 roku. Oferował on niską masę oraz rozwiązanie stworzone w latach 20. przez Daimler-Benz – obniżoną ramę, ułatwiającą załadunek. Lata 30. oprócz Lo 2000 przyniosły takie modele jak L 6500, L 8500 i L 10000.

Mercedes Antos, czyli samochód ciężarowy przeznaczony do transportu dystrybucyjnego.

Erę powojenną spółka Daimler-Benz zaczęła modelem L311. Od niego pochodziło później wiele innych pojazdów. Nie zabrakło też nowego Unimoga. Późne lata 50. przyniosły ewolucję w postaci skrócenia nosów pojazdów. Samochody ciężarowe Mercedesa zmieniały się, a w latach 60., razem z wejściem serii LP, pojawiły się pierwsze modele z kabinami montowanymi nad silnikami.

Kolejne maszyny Mercedes-Benz oznaczane były jako NG (nowa generacja), LK (klasa lekka) oraz SK (klasa ciężka). Później przyszła era bardziej wymyślnych nazw. Od 1995 Mercedes zaczął nazywać swoje pojazdy użytkowe Vito, Sprinter, Vario, Atego i Actros. Ostatecznie do rodziny dołączył między innymi Axor, Zetros i Econic.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress