
Megacięzarówki – czym są i jakie wymagania muszą spełniać żeby poruszać się po drogach?
Hiszpański rząd przygotował szczegółowe wymagania techniczne, którym muszą sprostać megaciężarówki chcące poruszać się w tym kraju. Przyjrzyjmy się tym wytycznym.
Maksymalna długość zestawu składającego się z samochodu ciężarowego i naczepy, który legalnie i bez dodatkowych zezwoleń może poruszać się na polskich drogach do 18 m i 75 cm. Polskie prawo dopuszcza także zestawy składające się z trzech pojazdów o całkowitej długości do 22,00 m, ale wówczas całość musi ciągnąć pojazd wolnobieżny lub ciągnik rolniczy.
Megaciężarówki przyszłością transportu w Europie?
Unia Europejska dała zielone światło na wprowadzenie na europejskie drogi tzw. megaciężarówek. Teraz poszczególne kraje wspólnoty ustalają dokładne normy techniczne i uchwalają przepisy prawne, które tego typu zestawy ciężarowe muszą spełniać.
Megaciężarówki to potoczna nazwa na zestaw składający się z trzech pojazdów, w którym pierwszy jest ciągnikiem siodłowym, drugi naczepą, a trzeci to dodatkowa przyczepa. Stosowane są także inne układy, a równie popularnym jest tzw. solówka ciągnąca naczepę, która zamiast na siodle ciągnika opiera się na dwóch dodatkowych osiach.
25,25 metrów długości i 60 ton masy
Tego typu kombinacje mają od 7 do nawet 10 osi, co znacznie ogranicza możliwości manewrowania. Długość całego zestawu rozumianego jako megaciężarówka nie może przekroczyć 25 m i 25 cm.
Dopuszczalna masa całkowita megaciężarówek, czyli ciężar samego pojazdu z płynami eksploatacyjnymi, kierowcą oraz ładunkiem może wynosić do 60 ton. Dla porównania samolot pasażerski Boeing 737-300 mierzy 32,18 m długości i wraz z paliwem oraz pasażerami waży 58 ton.
Hiszpanie przygotowali projekt instrukcji technicznej, w którym zawarto wszystkie regulacje dotyczące megaciężarówek na tamtejszych drogach. Według ich wymagań, każdy tego typu pojazd musi być wyposażony w:
– pneumatyczne zawieszenie
– dodatkowe lusterka lub czujniki niwelujące martwe punkty widzenia
– system ostrzegający kierowcę przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu
– system wspomagający hamowanie awaryjne oraz automatycznie hamujący w razie, gdy kierowca nie zauważy przeszkody
– system stabilizacji toru jazdy
– system ostrzegający przed kolizją
Dodatkowe wyposażenie
Dodatkowo megaciężarówki zostaną wyposażone w dwa ruchome reflektory, które umiejscowione zostaną w najwyższym punkcie zestawu na jego końcu. Jedno światło ma informować kierowców z tyłu, że ciężarówka jest wyjątkowo długa, a drugie ma oświetlać kontur pojazdu.
Na wszystkich drogach szybkiego ruchu i autostradach, megaciężarówki nie będą mogły rozpędzić się do prędkości wyższej niż 80 km/h. Ponadto na drogach jednopasmowych tego typu zestawy nie będą mogły wyprzedzać pojazdów poruszających się z prędkością powyżej 45 km/h.
To jednak nie wszystko. Kiedy przewoźnik dostanie już pozwolenie na transport towarów takim zespołem pojazdów, nadal będzie on musiał poinformować hiszpańską Generalną Dyrekcję Ruchu o planowanym wyjeździe z siedmiodniowym wyprzedzeniem. W komunikacie musi być zawarta data, godzina wyjazdu oraz przyjazdu, wyznaczona trasa wraz z jej długością.
Megaciężarówki już wkrótce będą coraz bardziej popularne w krajach zachodniej Europy. Hiszpania, Belgia, Niemcy to dopiero początek. Nadal nie wiadomo czy i ewentualnie kiedy tego typu zestawy trafią na polskie drogi.
Parkingi TIR
Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.
Zakazy Ruchu
Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.
Odcinkowy Pomiar Prędkości
Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.