Strona Główna » Producenci » Ciężarówki Man Truck & Bus – historia producenta
Samochód ciężarowy Man TGX podczas jazdy w terenie. Man HydroDrive.

Ciężarówki Man Truck & Bus – historia producenta

29/07/2013, Kategoria: Producenci Autor: Bartosz Pokrzywiński

255 lat wspaniałej historii sukcesów, około 50 000 pracowników na całym świecie, sprzedaż swoich produktów w ponad 120 krajach i przychody sięgające kilkunastu milionów euro rocznie. Przyjrzyjmy się historii marki Man, najstarszej spółce notowanej na niemieckiej giełdzie.

Man – pierwsze maszyny

Tak naprawdę historia firmy Man sięga jeszcze 1758 roku, kiedy to w znajdującej się w zachodniej części Niemiec miejscowości Oberhausen, liczącej obecnie nieco ponad 200 000 mieszkańców, powstała huta imienia św. Antoniego. Z czasem rozpoczęto tam także produkcję maszyn, a w 1808 roku zakład połączył się z Hutą Dobrej Nadziei oraz Hutą Nowe Kuźnie, by wspólnie utworzyć  zakłady przemianowane później na Gute Hoffnungshütte (GGH).
baner2
Drugi etap historii marki Man rozpoczął się w 1840 roku, gdy niemiecki inżynier Ludwig Sander w miejscowości Augsburg otworzył zakład o nazwie Maschinenfabrik Augsburg, początkowo nazwane imieniem Carla Augusta Reichenbacha, pioniera maszyn drukujących. Dopiero w 1908 roku zakłady Sandera zostały przemianowane na Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg AG, czyli  w skrócie M-A-N.

Zabytkowy samochód ciężarowy Man. Firma Man jest najstarszą spółką notowaną na niemieckiej giełdzie.

Podczas gdy w Zagłębiu Ruhry GGH nadal zajmowało się wydobyciem i produkcją żelaza, w Augsburgu coraz bardziej rozwijały się zakłady zajmujące się pracami mechanicznymi. Pod kierownictwem dyrektora Heinricha von Buza zakłady MAN rozwijały się w błyskawicznym tempie i w ciągu zaledwie kilku lat liczba pracowników firmy wzrosła z 400 do 12 000 w 1913 roku oraz aż 51 000 do zatrudnionych osób w 1921 roku.

Firma była jednym z przodowników niemieckiego przemysłu XX wieku produkując pierwsze silniki diesla, które napędzały także sprzęt wojskowy. W 1923 roku z zakładów Man wyjechała pierwsza na świecie ciężarówka napędzana silnikiem diesla, a seryjna produkcja tego typu pojazdów rozpoczęła się w 1925 roku.

Pasmo sukcesów zostało przerwane w okresie międzywojennym, kiedy to fatalna sytuacja ekonomiczna Niemiec katastrofalnie wpłynęła na pozycję firmy. Najlepszym tego dowodem jest ograniczenie liczby pracowników do zaledwie 7400 w 1932 roku. Podczas wojny Man wspierał przemysł militarny produkując jednostki napędowe dla okrętów, łodzi podwodnych czy czołgów, przez co firma była częstym atakiem alianckich bombowców.

Historia Man – okres powojenny

Po wojnie GGH wraz z marką Man odciął się od przemysłu zbrojeniowego oraz wydobycia surowców, by na dobre skoncentrować się na inżynierii produkcji, wytwarzaniu samochodów użytkowych oraz produkcji maszyn drukarskich. Po odbudowaniu fabryki produkcja samochodów ciężarowych Man ruszyła jeszcze w 1945 roku, a kilka lat później firma zaprezentowała auto napędzane silnikiem diesla w układzie V chłodzonym cieczą, by zaraz po tym rozpocząć pierwsze eksperymenty związane z technologią turbodoładowania.

Samochód ciężarowy Man 26.230 napędzany turbodołdowaną jednostką diesla z intercoolerem.

W 1955 roku Man odkupił fabrykę, w której wcześniej produkowane były silniki lotnicze BMW. Kolejna dekada upłynęła pod znakiem współpracy z francuską marką Saviem. To zaowocowało produkcją pierwszych średniej wielkości samochodów ciężarowych oraz znacznym wzrostem sprzedaży. Na początku lat 70. Man rozpoczął wielkie zakupy, a do portfela marki trafiły udziały takich marek jak ÖAF-Gräf & Stift AG czy Büssing. To właśnie od Büssinga, zajmującego się wcześniej produkcją samochodów ciężarowych i autobusów Man przejął charakterystyczne logo lwa.

Historia Man – superdiesle i wyróżnienia

W tym okresie nastąpił rozwój jednostek napędowych. Turbodiesle V8 osiągały moce 300, a jednostki V10 nawet 360 koni mechanicznych. Technologiczny krok naprzód przyniósł także system wtrysku wielostrumieniowego oraz początki downsizingu, czyli zwiększania mocy silnika przy jednoczesnym zmniejszaniu jego pojemności, co w praktyce przekładało się na coraz mniejsze zużycie paliwa.

Ostatnie lata były dla firmy Man również bardzo owocne. W 2011 roku marka została wchłonięta przez koncern Volkswagena, co oznacza dostęp do większego kapitału. Łącznie przez lata aż siedem samochodów ciężarowych Man zdobywało prestiżowe wyróżnienia „Truck of the Year”. Były to Man 280 (1978 rok), Man 321 (1980 rok), Man F90 (1987 rok), Man F2000 (1995 rok), Man TGA (2001 rok), Man TGL (2006 rok), a także Man TGX i TGS (2008 rok). Man jest obecnie jednym z największych przedsiębiorstw produkujących samochody ciężarowe i marką uwielbianą przez wielu kierowców.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress