Strona Główna » Oczami kierowcy » Maciej Tkaczyk Tkaczykowski – oczami kierowcy
Maciej Tkaczyk Tkaczykowski i Scania

Maciej Tkaczyk Tkaczykowski – oczami kierowcy

17/04/2014, Kategoria: Oczami kierowcy Autor: Bartosz Pokrzywiński

Maciej Tkaczyk Tkaczykowski, który od początku śledził rozwój portalu TirStop.pl opowiada o swojej pracy. Jedyny w swoim rodzaju wywiad z blogującym kierowcą.

1. Od czasu naszej poprzedniej rozmowy minęło kilka ładnych miesięcy. Co działo się w Twoim życiu zawodowym w tym czasie? Zmieniłeś pracodawcę?

Na początku witam wszystkich czytelników TIRstop.pl. Ostatnimi czasy trochę się działo w moim życiu, zarówno prywatnym jak i zawodowym, sam już gubię się w pracodawcach, kilku ich było. Kiedy widzieliśmy się na Master Trucku w Opolu pracowałem jako kierowca silosu i przewoziłem materiały sypkie, jednak ze względu na to, że potrzebowałem dwa miesiące wolnego musiałem niestety z pracy zrezygnować. Podczas wolnego otrzymałem status “żonaty” a następnie po dwu miesięcznej labie zacząłem rozglądać się za pracą.

W regionie trójmiasta raczej nie ma większych problemów ze znalezieniem pracy w kat. C+E, a ja nie chciałem iść do nieudanej firmy “krzak” więc przebierałem w ofertach aż w końcu trafiła mi się praca na kontenerach w dość dużej i znanej firmie. Jest fajnie choć jak to mówią: “wszędzie dobrze gdzie nas nie ma” i “z firmą ślubu nie brałem” co przemawia za tym, że nie wykluczone są zmiany w przyszłości. Ja jak wiesz preferuje raczej transport krajowy, a w tej kategorii niestety ciężko o dobrego pracodawcę.
baner2
2. Od jakiegoś czasu na Twoim kanale znaleźć można tylko kilka starych filmów. Pozostałe, te z czasów, kiedy jeździłeś żółtym Manem, opublikowane są na innych kanałach. Jak to się stało?

Tak, zgadza się. Nowych filmów nagrywam bardzo mało. Wieści szybko się rozchodzą i w konsekwencji materiał leci do prezesów firm, Ci wszczynają aferę bo Tkaczykowski u nich był, nakręcił kilka ujęć i jeszcze coś nie po naszej myśli powiedział! Miałem kilka nieprzyjemnych incydentów, skakali do mnie z pięściami i ogólnie traktowali jakbym zakład podpalił, choć nigdy w swoich nagraniach nie kłamałem, a jak widać prawda w oczy kole.

Mam rzeszę stałych czytelników i odbiorców, którzy ściągają wszystko co wrzucę do sieci na swoje prywatne dyski, dzięki temu jak ja swoje produkcje wykasowałem, pojawiły się “kopie zapasowe”, choć nigdy na to zgody nie wydałem. Na razie nie mam z tego tytułu nieprzyjemności, ale jak tylko rozdzwonią się telefony będę musiał coś z tym zrobić. Kolejna sprawa to fakt, że u nas jeszcze panuje trochę dzicz i jak wyjdziesz z kamerą na parkingu by pogadać sam do siebie i ludziom pokazać jak żyje się w trasie to kierowcy i całe otoczenie patrzy na Ciebie co najmniej dziwnie. Szkoda, bo nawet ludzie nie mający pojęcia o transporcie mają dużą potrzebę zobaczenia jak wygląda życie kierowcy od podszewki.

Maciej Tkaczyk Tkaczykowski i Volvo

3. Co z działalnością internetową? W ostatnim czasie w sieci pojawiły się nowe zdjęcia i filmy. Będzie tego więcej?

Być może i tak, choć już myślę nad ograniczeniem serwisów internetowych, w których działam. Nie mam zwyczajnie na to wszystko czasu ale opublikowanie zdjęcia nie zajmuje mi go dużo, bardziej czasochłonne jest zalewanie stron treścią i o to właśnie chcę zredukować swoją charytatywną pracę w sieci.

4. Był silos, teraz są kontenery. Każdy z ładunków ma swoje plusy i minusy, a kontenery wydają się chyba najłatwiejsze w obsłudze ze strony kierowcy. Czy rzeczywiście tak jest?

Tak, śmieje się czasami, że kontenery to praca dla Pań. Tutaj kontener jest klienta, na dobrą sprawę nie powinno się otwierać nawet drzwi przed cofnięciem pod rampę ale to już się robi z czystej dobrej woli. Przy ładunku nie robi się zupełnie nic! Żadne pasy, tyczki itp. Kontener zamiata odbiorca. Twoim ładunkiem jest kontener który przymocowujesz do ramy za pomocą 4 rygli i naprzód, masz go dowieźć całego. Czasami w porcie przeładunek kontenerów to 20 minut jak dobrze pójdzie, tj. rozładunek i załadunek kontenera. Kto ma szybsze ładunki niech się pochwali. No wywrotka, ale przy tym idzie się upaćkać po szyje, a tu czysta, schludna praca. Wszystkiego trzeba spróbować. Ciągnie mnie jeszcze na gabaryty ale akurat w tej kategorii jest mały nabór, czas pokaże.

5. Nie mógłbym nie zapytać Cię o Inspekcję Transportu Drogowego. Najnowszym pomysłem jest demontaż fotoradarów i rozwój sieci odcinkowego pomiaru prędkości. Najdłuższy z odcinków pomiaru ma liczyć blisko 13 km długości. Co sądzisz o tym rozwiązaniu? Czy Twoim zdaniem faktycznie przyczyni się ono do zmniejszenia liczby śmiertelnych wypadków? Jeśli tak to jakim kosztem?

To wszystko jest strata pieniędzy. Dajmy na to fotoradar – jedzie driver przez wieś 100km/h zwalnia przed fotoradarem do 50km/h i za nim jedzie dalej swoje. To samo z odcinkami pomiarowymi, jeśli na takim odcinku przekroczysz prędkość dwukrotnie a staniesz w między czasie na siku i papierosa to będzie wszystko w porządku. Szkoda słów, a zaraz powiem o dwa za dużo. Bierze się pieniądze za wymyślanie zasad bezpieczeństwa na drogach i wymyśla się najprostsze nieskuteczne rozwiązania, byle coś robić. Jeśli chodzi o niebezpieczeństwo stwarzane przez kierowców ciężarówek to w pierwszej kolejności kontrole powinny się odbyć w firmach, które ich zatrudniają. Kierowca ciężarówki jeśli by nie musiał to jechałby spokojnie. Z osobówkami i tak nigdy nie wygrasz.

Maciej Tkaczyk Tkaczykowski i Kamil Opler Zibi1541

6. Z tego co pamiętam jeździłeś Scanią, Manem, a nawet Renault Magnum. Teraz masz przyjemność jazdy nowym Dafem. Jak się sprawuje to auto? Czy masz bezpośrednie porównanie do Dafa XF poprzedniej generacji?

Jeździłem już chyba wszystkimi rodzajami ciężarówek, tym bardziej, że w firmie pracuje tymczasowo jako skoczek. Ale przez ten czas miałem okazję testować trzy nowe modele Euro6, Scanię, MAN-a i teraz DAFa. Wiadomo, o gustach się nie dyskutuje, ale jak na mój gust to MAN zdecydowanie wyprzedza rywali, nie tylko pod względem silnika i spalania ale też jakością wykonania wnętrza, jest niezwykle przytulną ciężarówką a przy modelu z 480 konnym silnikiem (jaki miałem okazję testować) strasznie silną. Scania na drugim miejscu, królowa jest piękna, ale nic poza tym, jakoś wykonania nie zachwyca. No i z tych trzech modeli na końcu mam DAFa.

Średnia kabina i dobrze, bo “stodoła” wygląda jak dziwne 105. Niezmienione “poddasze” wpływa zdecydowanie negatywnie na moją ocenę. Model jakim mam możliwość jeździć to rocznik 2013 z 440 konnym silnikiem Euro6. W skrzyni automatycznej. Nawigacja, zestawu głośnomówiącego brak (konkurencja miała), retardera nie ma, jest tylko jednostopniowy hamulec silnikowy, którym nie da się hamować na pusto i na mokrej nawierzchni. Plus za pneumatyczny fotel pasażera, kolorowy wyświetlacz komputera i akurat w tym modelu reflektory ksenonowe. Ogólnie bez szaleństw. A moc silnika porównywalna jest do DAFa Euro3 z 380 konną jednostką tyle, że ten nie kopci. Mam porównanie jedynie z DAFa 95 Superspace Cab ale to niebo a ziemia, technika idzie do przodu.

7. Kierowcy ciężarówek poruszający się w Europie marzą o tym żeby przez jakiś czas popracować jako kierowca gigantycznego amerykańskiego trucka. Czy także jest to w sferze moich marzeń?

Nie ukrywam, przeszło mi to przez myśl. Ale niekoniecznie chciałbym tak pracować. Jedyne co przemawia to duża kabina i całkiem inne poszanowanie. Z tego co się orientuje, kierowca amerykański cieszy się raczej dobrą opinią, u nas kierowca jest równany z ziemią. Amerykański kierowca pracuje 13 godzin i robi 1200km na dobę, ja pracuje tyle samo i robię 450km a i tak jesteśmy wyczerpani tak samo. Nie ma różnicy, więc nie potrzeba mi aż tylu wrażeń i nie jest to szczyt na który chciałbym zabrnąć.

Maciej Tkaczyk Tkaczykowski na Master Truck 2013

8. Skoro jesteśmy w temacie dużych ciężarówek. Unia Europejska przymierza się do wypuszczenia na drogi 25-metrowych zestawów ważących nawet 60 ton. Teoretycznie auta te miałyby poruszać się w specjalnie wyznaczonych korytarzach transportowych. Co sądzisz o takim rozwiązaniu?

Myślę że znając apetyt naszych szefów na pieniądze nie jest to dobry pomysł. Tym bardziej, że drogi tego nie zniosą i ludzie będą nas wytykać palcami, bardziej niż nas wytykają, że przez nas nie można utrzymać osobówki na właściwym pasie, takie koleiny.

9. Nowe ciężarówki miałyby być wyposażone w długi nos, zupełnie jak w Stanach Zjednoczonych. Myślisz, że dzięki temu kabina kierowcy mogłaby być większa? Patrząc na relację zza Oceanu od Kamila Kamisado czy Rafała Z. europejskie ciężarówki wydają się wręcz klaustrofobiczne.

Trochę się uśmiecham do tego pytania. Wiem jak jest i znając życie ciągniki będą te same tylko powiększy się przestrzeń ładunkowa do łącznie 25 metrów [hehehe]. Ale na dobrą sprawę już jeżdżą ciągniki z “dziobami”, Scania, Volvo, i kabina jest ta sama jak bez dzioba tylko podłoga jest niżej i nie ma tunelu, reszta jak w każdym innym Volvo czy Scanii. Jedno wiem na pewno, w Polsce na dobre trakerom to nie wyjdzie, a po drugie w Polsce robi się coś żeby nie poprawić transport, a go pogorszyć, co w konsekwencji odbije się to i tak na kierowcach. Nie wiem czy za bardzo nie zacząłem narzekać, ale w końcu Polak z tego słynie a w naszym zawodzie na prawdę dzieje się coraz gorzej.
baner2
10. Ostatnio zdradziłeś nam, że prywatnie przesiadłeś się do Mercedesa Klasy E, generacji W210, czyli na klasycznego okulara z silnikiem diesla. Jaka to wersja? Jak oceniasz to auto z perspektywy kierowcy zawodowego?

No cóż, ja uznaję tylko diesla. Mam prostą trzylitrową jednostkę napędową, 1800kg masy, się jedzie. Z drugiej strony nie ma co się oszukiwać, nie stać mnie na nic innego. Ale po co mi lepszy samochód jak ja nim jeżdżę tylko do pracy i na zakupy. A w ogóle jak po całym tygodniu tułaczki wsiadasz do osobówki to aż się nie chce. Jedyne co zachęca to jak po dwóch tygodniach wsiadasz do swojego malutkiego autka to masz wrażenie jakbyś siedział w co najmniej Porsche, wtedy nawet jak wsiadasz do Malucha masz wrażenie, że wciska Cię w fotel.

Nowy Daf XF Tkaczykowskiego

11. Nasza poprzednia rozmowa miała miejsce przy okazji Master Trucka 2013. Czy w tym roku także wybierasz się do Polskiej Nowej Wsi?

Słyszałem że Master Trucka ma w tym roku nie być, ale nie jestem z tym na bieżąco. Nie chce krakać. Oczywiście jeśli to nie będzie kolidowało z pracą, z rodziną to jak najbardziej chciałbym jechać. Niesamowita impreza. Planu nie mam, jestem człowiekiem z którym łatwo się rozmawia, nie potrzebuje go żeby spotkać się z ludźmi, robię to naturalnie, niczego nie ustawiam. Piwa nikomu nie odmówię, zdjęcie pamiątkowe zawsze zrobię i z każdym dam radę zamienić chociaż słowo. Myślisz, że mam fanów? Celebryci mają fanów, a ja jestem normalnym człowiekiem. I nie robię z siebie gwiazdy, po prostu nie mam czasu odpisywać na liczne wiadomości.

Na koniec korzystając z okazji chciałbym pozdrowić moją żonę Kamilę, Sadiego z Bożeną, Podisa z Pszczołą, KD Trucka i jego rodzinę, Allana, Nolibaba, Polishadama28, Krzyśka Traker Bloga, Zibiego z rodziną, Tomka z Łowicza, Tomka z Gryfic, czytelników portalu TirStop.pl i wielu wielu innych o których zapomniałem, którzy są ze mną w sieci i rozpoznają mnie na trasie i nie tylko!

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

  • Bartosz Pokrzywiński

    Długi, ale świetny wywiad!

  • Guest

    Konkretny wywiadzik! 🙂

  • Kamil Opler

    Konkretny wywiadzik! 🙂 Dzięki za pozdrowienia i wzajemnie. Trzeba się znowu gdzieś zjechać na jakąś pauzę! 😀

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress