Strona Główna » Prawo » Lusterka samochodu ciężarowego
Volvo FH16

Lusterka samochodu ciężarowego

25/11/2013, Kategoria: Prawo Autor: Bartosz Pokrzywiński

Samochód ciężarowy mierzy 2,5 m szerokości, a więc zajmuje niemal cały pas ruchu. Teoretycznie wysoka pozycja kierowcy ułatwia widoczność, jednak w praktyce generuje także mnóstwo martwego pola. Znacznym ułatwieniem w tym przypadku są lusterka samochodu ciężarowego, przyjrzyjmy się im.

W samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony montuje się różne typy lusterek wspomagających kierowcę. Podzielono je na 6 różnych klas, z których każda pokazuje kierowcy co znajduje się w innym martwym polu generowanym przez taką budowę ciężarówki.
baner2

Samochody ciężarowe – lusterka

Klasa I – lusterko klasy pierwszej to tzw. lusterko wsteczne, a więc to umieszczone wewnątrz kabiny samochodu ciężarowego. W praktyce więc występuje ono tylko i wyłącznie w wybranych ciężarówkach wyposażonych w tylną szybę. Chodzi więc o vany, których DMC przekracza 3,5 tony czy pojazdy specjalne np. autolawety, gdzie zamontowanie lusterka wewnątrz ma sens i faktycznie poprawia widoczność kierowcy.

Klasa II i III – do tych klas zaliczane są lusterka główne szerokokątne, a więc te umieszczone z boku samochodu ciężarowego, na drzwiach. Poprawnie ustawione lusterka boczne pokazują kierowcy co znajduje się z boków samochodu ciężarowego. Są one szczególnie ważne w przypadku wszelkich manewrów jak np. podjeżdżanie pod rampę czy nawet wyjeżdżanie z ciasnej ulicy. To właśnie te lusterka pomogą ocenić położenie naczepy.

Klasa IV – lusterka panoramiczne. Lusterka klasy IV umieszczone są na drzwiach bocznych samochodu ciężarowego, na tych samych słupkach co lusterka klasy II i III. Mają one za zadanie wspomóc kierowcę podczas oceny sytuacji z boków ciężarówki.

Klasa V – lusterka rampowe (krawężnikowe). Lusterka rampowe (krawężnikowe) w samochodzie ciężarowym są wbrew pozorom często używane przez kierowców. Umieszczone na prawych drzwiach bocznych w górnej części, pokazują co dzieje się po prawej stronie kabiny kierowcy. W praktyce więc, doskonale widać na nich krawężniki oraz linie ograniczające pasy ruchu. Jest to kolejny element, który nie tylko może pokazać kierowcy czy w martwym polu nie znajdują się żadne przeszkody, ale także ułatwić manewrowanie w ciasnych miejscach oraz wyczucie auta na pasie ruchu. W praktyce przydają się one również na parkingu, gdy ktoś niepożądany może kręcić się obok prawych drzwi kabiny, od strony miejsca pasażera.

Klasa VI – lusterka szerokokątne umieszczone z przodu kabiny. Przody niemal wszystkich europejskich samochodów ciężarowych, a w szczególności ciągników siodłowych, są całkowicie płaskie. Teoretycznie to ułatwia kierowcy wyczucie odległości podjeżdżając do pojazdu poprzedzającego np. na światłach.

Nadal jednak wysoka pozycja uniemożliwia dokładną ocenę sytuacji w bliskiej odległości przed przednim zderzakiem, znajdując się na miejscu kierowcy. Lusterko szerokokątne montowane z przodu kabiny nad przednią szybą ma za zadanie pokazać kierowcy co znajduje się w tym martwym polu. Biorąc pod uwagę to na jakiej wysokości znajduje się przednia szyba ciągnika siodłowego, kierowca z łatwością mógłby nie zauważyć dorosłej osoby stojącej przed kabiną.

W kwietniu 2009 roku w życie weszły przepisy, które mówią o tym, że wszystkie samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony muszą być wyposażone w lusterka panoramiczne oraz rampowe (krawężnikowe), czyli lusterka klas IV oraz V. Żadne lusterka samochodu ciężarowego nie zapewnią jednak dobrej widoczności jeśli nie będą one ustawione pod kierowcę. Należy także pamiętać o ich czystości i przejrzystości.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress