Strona Główna » ITD i GITD » Kontrola pojazdu – wagi drogowe w krajach UE [cz.2]
Bag

Kontrola pojazdu – wagi drogowe w krajach UE [cz.2]

22/08/2013, Kategoria: ITD i GITD, Prawo Autor: Bartosz Pokrzywiński

Ciąg dalszy przeglądu wag drogowych w krajach Unii Europejskiej. Tym razem przyglądamy się kontroli pojazdów na wagach w Wielkiej Brytanii oraz w krajach, gdzie nie istnieje żadna oficjalna tolerancja pomiarów.

Wielka Brytania – Stacja Kontroli Pojazdów Transportowych

W Wielkiej Brytanii przepisy dotyczące tolerancji przekroczenia masy podczas ważenia pojazdów są bardziej skomplikowane. Oficjalnie wynosi ona do 5% masy zespołu pojazdów lub do 1 tony, jednak przepisy mówiące o tej tolerancji biorą pod uwagę sytuację przed nałożeniem ewentualnej kary. Szczegółowe dane dotyczące kar dla kierowców zależne są od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, bowiem Brytyjczycy podzielili to na kilka sekcji i nie zawsze tolerancja jest taka sama.
baner2

1. Pojazd o masie do 3,5 tony

Jeżeli dopuszczalna masa całkowita została przekroczona w przedziale między 10-20% to kierowca ma zakaz poruszania się tym pojazdem do czasu przeładowania nadmiaru towaru. Jeśli masa została przekroczona o więcej niż 20%, wszczęte zostaje postępowanie sądowe

2. Pojazd o masie od 3,5 do 7,5 tony

Tutaj nie oblicza się już wartości przeładowania na podstawie procentów, a konkretnej masy. Jeżeli dopuszczalna masa całkowita pojazdu została przekroczona o więcej niż 500 kg, wówczas kierowca musi przeładować nadmiar ładunku. Jeśli przeładowanie wynosi więcej niż 1 tonę, sprawa trafia do sądu.

3. Pojazd o masie od 7,5 do 18 ton

W przypadku tego typu pojazdów tolerancja dotycząca przeładowania wynosi 750 kg, a jeśli kierowca przekroczy tę wartość, zostaje zmuszony do przeładowania towaru celem dalszego poruszania się po drogach. Jeżeli pojazd lub zespół pojazdów został przeładowany o wartość powyżej 1,5 tony, wszczęte zostaje postępowanie sądowe.

4. Pojazd o masie od 18 do 26 ton

Tolerancja dotycząca pojazdów w tym przedziale wagowym wynosi 1 tonę. Jeśli podczas pomiaru okaże się, że pojazd waży więcej niż wynosi jego dopuszczalna masa całkowita oraz ta dodatkowa tona mogąca wyniknąć z błędu urządzenia pomiarowego, kierowca zobowiązany jest do przeładowania towaru. W przypadku przekroczenia DMC pojazdu o 2 tony, sprawa trafia do sądu.

5. Pojazd o masie powyżej 32 ton

W oficjalnym rozporządzeniu istnieje zapis dotyczący pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 32 ton, jednak w praktyce przepisy są tu identyczne jak w przypadku pojazdów oraz zespołów pojazdów mieszczących się w przedziale 18-26 ton DMC. Tolerancja przy przeładowaniu wynosi 1 tonę, a w przypadku przeładowania powyżej 2 ton podmiot odpowiedzialny za ważenie pojazdu zobowiązany jest do skierowanie sprawy do sądu.

Kraje bez tolerancji przy pomiarze wagi pojazdu

Niektóre europejskie kraje mają takie przepisy, które całkowicie wykluczają jakąkolwiek tolerancję, nawet jeśli wynika ona z błędu urządzenia pomiarowego. Do tych krajów należą Łotwa, Bułgaria, Hiszpania, Francja oraz Irlandia. Teoretycznie więc nawet pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej równej 40 ton będący przeładowany o 1% podlega sankcjom prawnym, w tym karze finansowej.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress