Strona Główna » Nowości » Kilkanaście tysięcy polskich firm transportowych zagrożonych bankructwem?!
Scania R480 4x2 Topline samochód ciężarowy

Kilkanaście tysięcy polskich firm transportowych zagrożonych bankructwem?!

30/03/2016, Kategoria: Nowości, Prawo Autor: Bartosz Pokrzywiński

Polskie firmy transportowe mogą mieć ogromne problemy. To wszystko związane z nowelizacją unijnej dyrektywy dotyczącej delegowania pracowników.

Konfederacja Lewiatan podaje, że nawet kilkanaście tysięcy polskich firm transportowych może być zagrożonych bankructwem, jeżeli Komisja Europejska zatwierdzi przedstawiony niedawno projekt nowelizacji dyrektywy, która dotyczy delegowania pracowników w ramach świadczenia usług.

Nowe przepisy mają być śmiertelne dla kilkunastu tysięcy polskich firm transportowych, a w szczególności tych małych, rodzinnych przedsiębiorstw, które według danych stanowią aż 90% polskich przewoźników międzynarodowych.

Pracownik delegowany – nie dotyczy kierowców?

Bankructwa na taką skalę będą oznaczały niemal całkowite zniszczenie polskiej potęgi transportowej. Mówi się, że zagrożonych jest potencjalnie około 180 000 miejsc pracy.

Przedsiębiorcy z Konfederacji Lewiatan zarzucają autorom projektu dyrektywy to, że nie poddano jej konsultacjom społecznym i całkowicie nie wzięto pod uwagę bardzo specyficznego charakteru branży transportowej.

Proponowane przez Komisję Europejską regulacje naruszają art. 94 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej przez to, że wprowadzają gotowe rozwiązania pomijając całkowicie sytuację gospodarczą przewoźników.

Całkowite błędne, zdaniem przedsiębiorców, jest założenie, że pracownik w transporcie międzynarodowym jest pracownikiem delegowanym. Przy czym w praktyce nie pracuje on pod kontrolą firmy, która korzysta z usług przewoźnika, a jego pracę nadzoruje przewoźnik.

Zmiany w przepisach – czego chcą przedsiębiorcy?

Kierowca współuczestniczy w wykonywaniu przewozu międzynarodowego, jego praca nie jest usługą na rzecz zleceniodawcy. On rozlicza się ze wszystkiego ze swoim szefem, teoretycznie więc nie jest pracownikiem delegowanym.

Przedsiębiorcy chcą żeby Komisja Europejska zmieniła harmonogram prac nad projektem oraz umożliwiła przeprowadzenie badań i konsultacji społecznych. Ponadto niezbędne ich zdaniem jest wprowadzenie zasady mówiącej o tym, że dyrektywa ma zastosowanie tylko dla tych pracowników delegowanych, które są w państwie członkowskim przez okres dłuższy niż 7 dni.

Przepisy nie powinny mieć zastosowania dla międzynarodowych przewozów drogowych, wyłączając z to kabotaż, który nie jest następstwem wykonywanego przewozu międzynarodowego.

źródło: KonfederacjaLewiatan

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress