Strona Główna » Ciężarówki » Kenworth K100 – amerykańskie ciężarówki
Kenworth K100

Kenworth K100 – amerykańskie ciężarówki

28/04/2014, Kategoria: Ciężarówki Autor: Bartosz Pokrzywiński

Kenworth K100 jest najpopularniejszą amerykańską ciężarówką z kabiną umieszczoną nad jednostką napędową. Przyjrzyjmy się historii amerykańskiej legendy.

W latach 50. ubiegłego wieku producenci samochodów ciężarowych w Stanach Zjednoczonych zdali sobie sprawę z tego, że na rynku jest zapotrzebowanie na ciężarówki z kabiną umieszczoną nad jednostką napędową. Tego typu amerykańskie ciężarówki określane są mianem “cabover” lub “COE”, co oznacza cab over engine.

Kenworth K100 – kabina

Do zalet tego rozwiązania zaliczyć można mniejsze wymiary ciągnika siodłowego oraz lepszą widoczność. Im krótszy ciągnik, tym dłuższy może być zestaw, wobec tego więcej zmieści się na naczepę. Ponadto długi nos znacznie ogranicza widoczność, nie tylko pozostawiając bardzo duży martwy punkt przed przednim zderzakiem, ale także utrudnia wyjeżdżanie ciężarówką na skrzyżowanie w ciasnej zabudowie miejskiej.

Kenworth K100

Właśnie ta potrzeba, budowania ciężarówek z kabiną umieszczoną nad jednostką napędową stała się matką Kenwortha K100, jednej z najbardziej charakterystycznych amerykańskich ciężarówek. Pierwszy Kenworth cabover zadebiutował na rynku w 1958 roku. Już rok później producent zaczął wykorzystywać lekkie tworzywo połączone z włóknem szklanym, które służyło do budowy osłony jednostek napędowych.

Kenworth K100 – wymiary

Rozwój niszy rynkowej ciężarówek z kabiną nad silnikiem, a co za tym idzie sukces rynkowy Kenwortha K100 był możliwy dzięki przepisom dotyczącym maksymalnej długości ciągnika na wschodnim wybrzeżu. Tam ciągnik nie mógł być dłuższy niż 15 metrów.
baner2
Pod względem technicznym Kenworth K100 był bardzo zbliżony do swojego większego, bardziej znanego brata, Kenwortha W900. Podobnie jak on przez blisko 20 lat nie ulegał niemal żadnym modyfikacjom, a każde kolejne epoki i rozwój technologiczny sprawiały jedynie, że auto było coraz bardziej dopracowane.

Kenworth K100

Kenworth K100 – jednostki napędowe

Kabina Kenwortha K100 odchylała się do przodu, tak jak w przypadku europejskich ciężarówek, a auto mogło być wyposażone w dość duży sleeper, jednak przez tunel między fotelami dostęp do niego nie był taki przystępny jak w przypadku tradycyjnej amerykańskiej ciężarówki z nosem z przodu. Do napędu Kenwortha K100 służyły amerykańskie jednostki diesla Cummins, Caterpillar oraz Detroit Diesel. Ich maksymalna moc sięgała nawet 600 KM.

W 1984 roku Kenworth K100 przeszedł delikatny facelifting. To właśnie wtedy zaprezentowano nową, odświeżoną obudowę chłodnicy, a także prostokątne reflektory, które zastąpiły okrągłe przednie światła. Wtedy też do oferty dołączyła najbardziej luksusowa kabina o nazwie Aerodyne, która mierzyła 2,84 m długości wnętrza i wyposażona była w dwa piętrowe łóżka.

Kenworth K100 wnętrze

Kenworth K100 – dane techniczne

Silniki – Detroit Diesel od 240 do 445 KM, Cummins od 244 do 600 KM, Caterpillar od 245 do 445 KM

Skrzynia biegów – manualna lub automatyczna Allison, Fuller albo Spicer

Zawieszenie – resory piórowe z amortyzatorami hydraulicznymi

Rama – kratownica ze stalowymi podłużnicami oraz poprzeczkami wykonanymi ze stali lub aluminium

Hamulce – bębnowe

Napęd – 6×4

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress