Strona Główna » Ciężarówki » Kamaz – rosyjskie samochody ciężarowe
Samochód ciężarowy Kamaz 5320

Kamaz – rosyjskie samochody ciężarowe

17/03/2014, Kategoria: Ciężarówki Autor: Bartosz Pokrzywiński

Ciężarówki marki Kamaz znane są ze swojej trwałości oraz niezawodności podczas pracy w trudnym terenie. Przyjrzyjmy się historii rosyjskiego producenta samochodów ciężarowych Kamaz.

Kamaz jest rosyjską firmą produkującą samochody ciężarowe, a także autobusy, traktory, kombajny oraz całą serię podzespołów do ciężarówek, na czele z silnikami wysokoprężnymi. Siedziba zakładów Kamaz mieści się w miejscowości Nabiereżnyje Czełny.

Zakłady Kamaz

Kamaz – Rosja potrzebuje ciężarówek

W latach 60. ubiegłego wieku rosyjska gospodarka odczuwała coraz większe zapotrzebowanie na zwiększenie floty samochodów ciężarowych, głównie o dopuszczalnej masie całkowitej DMC od 8 do 20 ton. W 1969 roku Komitet Centralny KPZR oraz Rada Ministrów ZSRR wydała zgodę na budowę kompleksu zakładów produkcyjnych, w których miałyby powstawać tylko i wyłącznie samochody ciężarowe. Głównym argumentem do budowy zakładów późniejszej marki Kamaz w tym rejonie było umiejscowienie miejscowości Nabiereżnyje Czełny w centrum kraju i dostęp do rzek Kamy i Wołgi. Co więcej, prowadziły tam tory kolejowe co znacznie ułatwiało transport surowców i poszczególnych podzespołów.
baner2
Początkowo zdecydowano o tym, że rocznie w zakładach Kamaz ma powstawać 15 tysięcy samochodów ciężarowych oraz 25 tysięcy silników do ciężarówek rocznie. Rosjanie zainwestowali mnóstwo pieniędzy w powstanie zakładów Kamaz, a pomagało w tym aż 700 firm zagranicznych z 19 europejskich krajów, a nawet przedstawiciele Stanów Zjednoczonych, Kanady oraz Japonii. Planowano także powiększenie miasta Nabiereżnyje Czełny, które wtedy liczyło 30 000 obywateli, do blisko pół miliona mieszkańców.

Samochód ciężarowy Kamaz 5410

Kamaz – Nabiereżnyje Czełny

Specjalnie dla zakładów Kamaz powstała cała infrastruktura miejska łącznie z instytucjami medycznymi, edukacyjnymi, obiektami sportowymi, kinami, teatrami czy domami kultury. Rocznie do miasta przyjeżdżało nawet 40 000 osób, które zakwaterowano w 12-piętrowych wieżowcach.

Co ciekawe Rosjanie nie mieli nic przeciwko ściągnięciu do siebie firm z zachodu takich jak Swindell – Dressler ze Stanów Zjednoczonych, Reno z Francji czy Liebherr z Niemiec. Francuzi odpowiadali za projekt silnika, a Niemcy za skrzynie biegów.

W 1974 roku zakłady Kamaz rozpoczęły produkcję silników, a rok później montaż technologii napędowych. Pierwszym samochodem jaki wyjechał z fabryki Kamaz był Kamaz 5320 ze skrzynią burtową, a miało to miejsce 16. lutego 1976 roku. Ten konkretny egzemplarz po wielu latach został odkupiony od pierwotnego klienta przez zakłady, odrestaurowany i obecnie jest eksponatem w muzeum marki Kamaz.

Samochód ciężarowy Kamaz 6520

Kamaz 5320 – rozpoczęcie produkcji

Już w pierwszym roku udało się przekroczyć postawiony przez ZSRR cel produkowania 15 tysięcy samochodów rocznie i przekroczono go o prawie jedną trzecią, osiągając wynik 22 tysięcy wyprodukowanych ciężarówek Kamaz. Zakłady ustanawiały kolejne rekordy i w czerwcu 1979 roku udało się osiągnąć kamień milowy w postaci 100 000 wyprodukowanych aut. Nie trzeba było długo czekać, by w lutym 1981 roku władze zdecydowały się na uruchomienie drugiej linii montażowej samochodów ciężarowych.

Projekt otwarcia zakładów Kamaz był tak udany, że w 1987 roku w miejscowości Nabiereżnyje Czełny uruchomiono również produkcję samochodu osobowego Vaz-1111 Oka. W 1994 roku powstała oddzielna fabryka małych samochodów osobowych Oka.

Kolejne lata były nieustannym rozwojem zakładów i tak w 1990 roku, w czasie wielkich zmian władze ZSRR zdecydowały o utworzeniu spółki akcyjnej. Trzy lata później w fabryce Kamaz wybuchł ogromny pożar, który zniszczył wiele budynków należących do zakładu i przez ponad pół roku dzięki wsparciu Federacji Rosyjskiej udało się odbudować część kompleksu, by wreszcie w grudniu 1993 roku ponownie uruchomić produkcję.

Wojskowy kamaz 6560

Kamaz – pożar i problemy

Niestety w tamtym okresie zadłużenie marki Kamaz wynosiło już miliard dolarów, przez co wyprzedawano kolejne akcje i przeprowadzono restrukturyzację. Pomimo ogromnych problemów Kamaz cały czas produkował kolejne samochody ciężarowe oraz silniki i w 1999 roku z zakładów wyjechała ciężarówka z numerem 1 600 000 oraz silnik z numerem 2 000 000. W 2001 roku firma po raz pierwszy od siedmiu lat zanotowała zysk.

Kolejne lata były już coraz lepsze i w 2006 roku zespół Kamaz wygrał po raz siódmy prestiżowy Rajd Dakar, a zakłady były coraz bardziej unowocześnianie i produkowane tam jednostki napędowe spełniały już normy Euro 3. Rok później Kamaz wyprodukował 52 650 ciężarówek i 63 200 silników, co oznaczało ustanowienie kolejnego rekordu.
baner2
Zakłady postawiły na dywersyfikację i w 2010 roku rozpoczęły montaż maszyn rolniczych oraz drogowo-budowlanych pod nazwą Case New Holland, marką należącą do Grupy Fiat. Było to możliwe dzięki zawiązaniu spółki joint venture CNH HSBC Kamaz. Jednocześnie produkcja ciężarówek coraz bardziej przyspieszała i w 2011 roku zmontowano 45 000 pojazdów, czyli aż o 40% więcej niż rok wcześniej, a w 2012 roku Kamaz 6522 był kolejnym kamieniem milowym, ciężarówką z numerem 2 000 000.

Kamaz na Rajdzie Dakar

Kamaz – struktura udziałowa

Obecna struktura udziałów zakładów Kamaz to według danych z 1 lutego 2014 roku:

49,9% udziałów jest własnością spółki rosyjskiego skarbu państwa

20,81% kontroluje spółka Avtoinvest

11% należy do koncernu Daimlera

4,25% jest własnością Kamaz International Management Co.

4% kontroluje Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju

3,72% kontroluje spółka leasingowa Kamaz

2,73% jest w posiadaniu spółki Decodelement Services Limited

Obecnie zakłady Kamaz zatrudniają około 45 000 pracowników i są jednym z największych zakładów produkcyjnych w Rosji.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress