
Kamaz 5511 1976-1994 – rosyjski superbohater
Najbardziej rozpoznawalnym i jednocześnie przez wiele lat flagowym modelem produkowanym przez rosyjskie przedsiębiorstwo był Kamaz 5511, prawdziwy rosyjski superbohater.
Kiedy w Polsce mówimy Kamaz, mamy na myśli starą rosyjską wywrotkę z trzema osiami, której silnik oraz układ przeniesienia napędu wydają bardzo charakterystyczne dźwięki. To właśnie Kamaz 5511 z napędem 6×4, czyli dwiema napędowymi osiami tylnymi. Pomimo upływu lat auta te nadal można spotkać na drogach.
Kamaz 5511 – 1976-1994
Produkcję Kamaza 5511 rozpoczęto w 1976 roku, niedługo po otwarciu zakładów Kamaz. Później montowano także zmodernizowane wersje z oznaczeniami Kamaz 5510, Kamaz 5515 oraz Kamaz 5525. Wersje z układem napędowym typu 6×6, czyli z napędem na wszystkie osie, oznaczono symbolami 4310, 4311(wersje wojskowe), a także 5532(wersje cywilne). Poza wywrotkami produkowane były także rzadziej spotykane skrzyniowce, a nawet ciągniki siodłowe, które bardzo ciężko jest znaleźć już w Polsce.
Dopuszczalna masa całkowita DMC Kamazów z serii 4 oraz 5, a więc 5511 i pochodnych, wynosi od 13 do 23 ton. W przypadku wywrotek DMC to od 21 do 23 ton, z czego 12-13 ton to ładowność. Wywrotka Kamaz wyposażona jest w tylnozsypowe klapy i mieści nawet 6,6 m sześciennego towaru. Producent oferował także skrzynie z trójstronnym wywrotem, jednak były one o wiele rzadziej spotykane.
Kamaz 5511 – kabina kierowcy
Charakterystyczny wygląd Kamaz 5511 zawdzięcza przede wszystkim okrągłym przednim reflektorom z charakterystycznymi owiewkami metalowymi przy rogach kabiny. Do tego doszedł ogromna atrapa chłodnicy oraz napis Kama3 ciągnący się przez całą szerokość przedniego pasa.
Kamaz 5511 wyposażony był w niezbyt wygodną i mało ergonomiczną kabinę kierowcy, w której było głośno, jednak mimo tego producent oferował także wersje kabiny z jedną leżanką. Teoretycznie więc taki Kamaz mógł pełnić funkcję normalnego ciągnika siodłowego służącego do ciągnięcia naczep. Jedyną rzeczą z elementów wyposażona, za którą chwalono Kamazy 5511 był bardzo wydajny system ogrzewania sprawdzający się w mroźnym rosyjskim klimacie.
Kamaz 5511 – silnik
Najważniejszym elementem każdego samochodu ciężarowego jest jednostka napędowa oraz przeniesienie napędu, czyli skrzynia biegów i tylny most. Kamazy napędzane były silnikami diesla w układzie V8 o pojemności dokładnie 10,85 l. Wolnossące wersje osiągały moce 180, 210 oraz 220 KM, a produkowane od 1990 roku turbodoładowane Kamazy dysponowały mocą nawet 240 lub 260 KM.
Jednostki napędowe modelu Kamaz 5511 były bardzo trwałe, jednak wymagały częstej kontroli ze względu na regularne wycieki oleju. Newralgicznym punktem całej konstrukcji było sprzęgło, które bardzo szybko ulegało zużyciu, w przeciwieństwie do niezniszczalnych skrzyń biegów. Dobrą opinią cieszy się sama rama w przeciwieństwie do półosi napędowych czy hamulców, które są bardzo słabe.
Silnik Kamaza 5511 spala dość dużo oleju napędowego i przy dzisiejszych cenach paliw zakup tego auta może okazać się opłacalny jedynie na początku prowadzenia działalności. Na szczęście nadal nie ma problemu z dostępem do części zamiennych, które w porównaniu do niemieckich ciężarówek kosztują grosze.
Kamaz 5511 6×4 – dane techniczne
Dopuszczalna masa całkowita – 22 200 kg
Ładowność – 13 000 kg
Rozstaw osi – 2840 mm
Pojemność silnika – 10,85 l
Układ silnika – V8
Typ silnika – diesel
Moc maksymalna – 240 KM przy 2200 obr./min.
Moment obrotowy – 834 Nm od 1200 do 1400 obr./min.
Skrzynia biegów – manualna 5 biegów do przodu + 1 wsteczny
Kamaz 5511 – wymiary wywrotki
Długość wywrotki – 4500 mm
Szerokość wywrotki – 2500 mm
Wysokość wywrotki – 800 mm
Parkingi TIR
Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.
Zakazy Ruchu
Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.
Odcinkowy Pomiar Prędkości
Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.
-
kajos
-
Kamil Opler