Strona Główna » Ciężarówki » Jelcz 315 – ciężarówka z Jelcza-Laskowic
Samochód ciężarowy Jelcz 315

Jelcz 315 – ciężarówka z Jelcza-Laskowic

21/03/2014, Kategoria: Ciężarówki Autor: Bartosz Pokrzywiński

Samochód ciężarowy Jelcz 315 miał być następcą nieudanego Żubra A80, który produkowany był w latach 1960-1968, jednak prace nad projektem Jelcz rozpoczęły się już w 1966 roku.

Jelcz 315 – historia samochodu ciężarowego

Pod względem konstrukcyjnym Jelcz 315 w dużej mierze bazował na ciężarówce Żubr A40, z którego pozostały tylko najbardziej udane podzespoły, a te sprawiające największe problemy całkowicie usunięto i wymieniono nowymi elementami. Prototypy Jelcza 315 przygotowywano już w 1966 roku, a dwa lata później, w 1968 roku do pierwszych klientów trafiło 15 testowych egzemplarzy samochodu ciężarowego.
baner2
Do najbardziej zauważalnych zmian w stosunku do poprzednika zaliczyć można zupełnie nową kabinę kierowcy o bardziej nowoczesnej sylwetce z dwoma okrągłymi reflektorami. Pudełkowaty kształt kabiny miał zapewnić większą ilość miejsca we wnętrzu, a zamontowanie dużej ilości powierzchni przeszklonych poprawiło widoczność.

Samochód ciężarowy Jelcz 315 wymiary

Jelcz 315 wyposażony był już w drzwi, których zawiasy umieszczone zostały przy przedniej krawędzi kabiny. W Żubrze otwierały się one pod wiatr, jak w starej Syrenie. W kabinie zamontowano nowy, wydajniejszy system ogrzewania oraz wentylacji, a także zadbano o lepsze wygłuszenie, które zmniejszyło poziom hałasu i jednocześnie poprawiło komfort podróżowania.

Jelcz 315 – dane techniczne

Jelcz 315 napędzany był sześciocylindrowym silnikiem ZS o nomenklaturze modelowej SW 680, który umiejscowiony był nad przednią osią. Średnica cylindra wynosiła 127 mm, co przy długości skoku tłoka 146 mm dawało pojemność 11,1 l. Stopień sprężania jednostki napędowej wynosił 15,8, dzięki czemu silnik generował moc 200 KM przy 2200 obr./min. oraz moment obrotowy 743 Nm osiągany już przy 1200 obr./min.

Diesel wyposażony był we wtrysk bezpośredni oraz kuty wał korbowy, który podparto na siedmiu ślizgowych łożyskach. Pierwotnie paliwo dostarczane było do cylindra przez tłoczkową pompę wtryskową oraz wtryskiwacze, za które odpowiadała firma CAV. Później montowano wtryski produkowane w Polsce na licencji firmy Friedmann-Meyer.

Samochód ciężarowy Jelcz 315

Jelcz 315 – wyposażenie

Układ chłodzenia jednostki napędowej Jelcza 315 wyposażony był w termostat, a układ smarowania zasilany był jednosekcyjną pompą zębatą. Do tego dochodziła prądnica o mocy 500 W, dostarczająca napięcie do instalacji elektrycznej 12/24 V dzięki dwóm akumulatorom ołowiowym, z których każdy mieścił 170 amperogodzin. Sama jednostka napędowa Jelcza 315 w stanie suchym, czyli bez płynów eksploatacyjnych wynosiła aż 970 kg.

Konstrukcja samochodu ciężarowego Jelcz 315 oparta była o podłużnicową ramę, która rozszerzała się w przedniej części, gdzie umieszczony był silnik. Przednia oś i tylny most zawieszone były na podłużnych resorach piórowych. Układ kierowniczy wspomagany był hydraulicznie, a do zasilania tego układu służyła pompa wirnikowa produkcji Hobourn-Eaton.

Jelcz 315 – wymiary

Moc z silnika przekazywana była na koła za pośrednictwem jednocześciowego wału napędowego oraz pięciobiegowej manualnej przekładni. Skrzynia Jelcza 315 była bardziej skomplikowana w obsłudze niż np. skrzynia Stara 200 czy Kamaza 5511, ponieważ miała ona pięć biegów, z których czwarty był biegiem bezpośrednim. Dodatkowo biegi drugi oraz piąty zostały zsynchronizowane.

Samochód ciężarowy Jelcz 315

Jelcz 315 – spalanie i prędkość maksymalna

Jednym z elementów wyposażenia Jelcza 315, który został przejęty z samochodu ciężarowego Żubr A 80 jest skrzynia ładunkowa, którą skonstruowano z drewna. Jej łączna powierzchnia sięgała nawet 11,2 metrów kwadratowych. Co ciekawe, zmianom nie uległy także wymiary zewnętrzne auta, w stosunku do jego poprzednika.
baner2
Zwiększyła się za to masa własna ciężarówki, w dużej mierze przez zastosowanie nowej jednostki napędowej. Auto ważyło dokładnie 6440 kg i było w stanie przetransportować ładunek o masie do 8000 kg. Przy pełnym obciążeniu Jelcza 315 nacisk na tylną oś pojazdu wynosił 9840 kg. Jelcz rozpędzał się maksymalnie do prędkości 87 km/h i spalał około 28 litrów oleju napędowego na 100 km.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress