Strona Główna » Ciężarówki » Iveco Stralis LNG Natural Power – ekologiczna przyszłość
Iveco Stralis LNG Natural Power

Iveco Stralis LNG Natural Power – ekologiczna przyszłość

08/04/2014, Kategoria: Ciężarówki Autor: Bartosz Pokrzywiński

Technologia gazu LNG rozwija się w bardzo szybkim tempie. Wiedzą o tym producenci samochodów ciężarowych, którzy w swojej ofercie mają ciężarówki napędzane właśnie tym paliwem. Jednym z takich aut jest Iveco Stralis LNG Natural Power.

baner2
Producenci osobówek już od dawna wiedzą, że należy eksperymentować z alternatywnymi paliwami i budować chociażby wersje koncepcyjne pojazdów napędzanych silnikami elektrycznymi czy ogniwami wodorowymi. Marki produkujące samochody ciężarowe mają z tym większy problem.

Iveco Natural Power – gaz LNG vs gaz CNG

Już od dawien dawna przyjęło się, że sercem maszyn przemysłowych oraz samochodów ciężarowych jest silnik diesla. Wytrzymały, ekonomiczny, charakteryzujący się stosunkowo dużym momentem obrotowym. Producenci ciężarówek wiedzą jednak o tym, że już za kilka lat coraz ostrzejsze normy emisji spalin, a także rosnąca cena ropy naftowej zmusi ich do produkcji samochodów napędzanych innego rodzaju paliwami.

Iveco Stralis LNG

Iveco już od jakiegoś czasu eksperymentuje z modelem Stralis LNG Natural Power. Auto napędzane jest gazem LNG, czyli skroplonym gazem ziemnym. Według analiz ekspertów począwszy od 2035 roku aż jedna trzecia wszystkich samochodów ciężarowych będzie napędzanych gazem ziemnym, który stanie się najczęściej kupowanym rodzajem paliwa na stacjach benzynowych.

Iveco Daily CNG, Eurocargo CNG i Stralis CNG

Włoski producent ciężarówek Iveco już w latach 80. inwestował bardzo dużo w opracowanie napędu na gaz ziemny. Dzisiaj, to właśnie Iveco jest liderem tego rynku oferując niemal całą gamę modeli w wersjach napędzanych gazem CNG (sprężony gaz ziemny), począwszy od Iveco Daily CNG Natural Power, poprzez Iveco Eurocargo CNG, aż do Iveco Stralis CNG.

Iveco Stralis LNG

Jedną z alternatyw tego typu napędu jest napęd LNG (skroplony gaz ziemny). Oba te rozwiązania, CNG i LNG, mają swoje plusy i minusy, a o ich sukcesie w branży może przesądzić rozwój infrastruktury czy polityka paliwowa.
baner2

Iveco Stralis LNG Natural Power – Euro VI

Iveco Stralis LNG napędzane jest silnikiem generującym moc 330 KM. Poprzez wykorzystanie gazu ziemnego auto z łatwością spełnia normy emisji spalin Euro VI i nic nie wskazuje na to żeby rozwój tej technologii uniemożliwiał spełnienie kolejnych wymogów Unii Europejskiej w zakresie emisji spalin.

Iveco Stralis LNG

Przy pełnym napełnieniu zbiorników auto jest w stanie przejechać 750 km, a dodatkowo jest tanie w eksploatacji i spełnia surowe normy emisji hałasu PIEK, wobec tego może pełnić funkcję ciężarówki służącej do porannych, cichych dostaw. Zdaniem ekspertów ceny gazu LNG charakteryzują się dużo większą stabilnością niż ceny oleju napędowego, a przedsiębiorcy mogą oszczędzić ze względu na brak konieczności wykorzystywania AdBlue.

Iveco Stralis LNG – opinie

Opinie kierowców samochodów ciężarowych związane z perspektywami rozwoju takich rozwiązań jak Iveco Stralis na gaz LNG nie są zbyt pochopne, jednak w ich przypadku wynika to z faktu braku odpowiedniej infrastruktury. Konieczne będzie także zwiększenie pojemności zbiorników, ponieważ nieco ponad 700 km to zbyt mało dla transportu dalekobieżnego.

Iveco Stralis LNG – dane techniczne

Silnik – 6 cylindrowy napędzany skroplonym gazem LNG

Pojemność skokowa – 7790 cm3

Moc – 330 KM

Moment obrotowy – 1300 Nm od 1200 do 1785 obr./min.

Skrzynia biegów – ZF, manualna, 16 przełożeń

Normy emisji spalin – Euro VI

Pojemność zbiornika LNG – 560 l

Pojemność zbiornika CNG – 70 m3

Iveco Stralis LNG

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress