Strona Główna » Ciężarówki » Iveco EuroCargo 1991-2002 – z ziemi włoskiej do Polski
Iveco Eurocargo 1991

Iveco EuroCargo 1991-2002 – z ziemi włoskiej do Polski

09/04/2014, Kategoria: Ciężarówki Autor: Bartosz Pokrzywiński

Iveco Eurocargo było początkiem nowej rodziny pojazdów włoskiego producenta samochodów ciężarowych. Pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1991 roku.

Średniej wielkości samochody ciężarowe bardzo często pełnią rolę aut wielofunkcyjnych, sprawdzających się w transporcie dystrybucyjnym różnego typu ładunków. Z tego też względu Iveco podczas projektowania rodziny Eurocargo, postawiło na modułową konstrukcję, którą można było dostosować wedle uznania, montując na niej różnego typu zabudowy oraz wybierając spośród kilku długości ramy oraz specyfikacji technicznych.

Iveco Eurocargo – transport dystrybucyjny

Iveco Eurocargo 2002 Izoterma

Wcześniej włoski producent oferował w tym segmencie takie modele jak Iveco Zeta oraz Iveco Ford Cargo. Tym razem jednak postawiono na przedział od 6 do 19 ton dopuszczalnej masy całkowitej DMC. O pomoc w zaprojektowaniu Iveco Eurocargo pierwszej generacji poproszono włoskie studio projektowe Italdesign, a projektem zajął się Giorgetto Giugiaro.
baner2
Iveco Eurocargo pojawiło się na rynku w 1991 roku i początkowo montowane było przez Iveco-Pegaso w we włoskiej Brescii, w Barcelonie oraz w Langley w Wielkiej Brytanii. Fabrykę w Langley zamknięto jednak w październiku 1997 roku i właśnie wtedy zakończono tam produkcję Eurocargo, które powstawało tam w liczbie nawet 10 tysięcy egzemplarzy rocznie.

Iveco Eurocargo – produkcja

We wszystkich zakładach Iveco Eurocargo pierwszej generacji produkowane było rocznie w liczbie od 15 do 25 tysięcy aut. Przez to w rejonie Europy Zachodniej w kategorii pojazdów od 6 do 16 ton DMC (w tamtym okresie Eurocargo ważyło maksymalnie do 17 ton DMC), Iveco miało nawet do 30% udziału w rynku.

W 1992 roku Iveco Eurocargo zostało nagrodzone międzynarodowym tytułem Samochodu Ciężarowego Roku, czyli Truck of the Year 1992. Możliwość wszechstronnej konfiguracji była największą zaletą tego modelu. Iveco oferowało na początku nawet 218 modeli bazowych oraz aż 4462 wersji. Po kilku latach w ofercie pojawiły się kolejne odmiany Eurocargo.

Iveco Eurocargo 1991

Modele produkowane we Włoszech i Hiszpanii rejestrowane były z dopuszczalną masą całkowitą od 6 do 15 DMC, przy czym auta produkowane w Wielkiej Brytanii mogły ważyć nawet 17 ton DMC.

Iveco Eurocargo – wymiary kabiny

W Iveco Eurocargo pierwszej generacji montowane były 4 typy kabin:

Kabina standardowa dzienna – 1535 mm długości

Kabina wydłużona sypialna – 2115 mm długości

Kabina podwyższona sypialna – 1535 mm długości

Iveco montowało także kabinę przedłużoną załogową.

Włoski producent oferował aż 5 różnych skrzyń biegów, 11 różnych rozstawów osi oraz aż 9 przełożeń mostu napędowego. Co ciekawe, lżejsze wersje Iveco Eurocargo, czyli te do 10 ton dopuszczalnej masy całkowitej DMC wyposażane były w komplet hamulców tarczowych. Cięższe wersje, zdolne przewieźć towar o większej masie, miały już hamulce bębnowe na tylnej osi.
baner2
W Iveco Eurocargo stosowano cztery różne rodzaje zawieszenia, zależne od przeznaczenia pojazdu. Standardowo były to resory piórowe paraboliczne, resory piórowe półeliptyczne przewidziano do prac w trudnym terenie, resory paraboliczne na przedniej osi oraz miechy pneumatyczne z tyłu stosowano w lżejszych wersjach Eurocargo, a do miejskiej dystrybucji przewidziano zawieszenie w całości bazujące na pneumatyce.

Iveco Eurocargo Dźwig

W 1997 roku Iveco Eurocargo przeszło modernizację, której celem było unowocześnienie kabiny oraz drobne zmiany w układzie hamulcowym ciężarówki. Właśnie wtedy zamknięto zakład w Langley i w drugiej połowie lat 90. część produkcji przeniesiono nawet do Polski. Iveco Eurocargo montowane było także w Poznaniu przez firmę Servipol będącej częścią grupy Pekaes. Później uruchomiono też linie produkcyjne w Argentynie oraz Wenezueli.

Iveco Eurocargo – wymiary i masy

Rozstawy osi – 2700 mm, 3150 mm, 3690 mm, 4185 mm, 4815 mm, 6570 mm

Masa własna – 2740 – 4260 kg

Ładowność – 3100 – 12 800 kg

Iveco Eurocargo 8040 – dane techniczne

Jednostka napędowa – R6, 3,9 l

Moc – od 114 do 134 KM

Iveco Eurocargo 8060 – dane techniczne

Jednostka napędowa – R6, 5,8 l

Moc – od 141 do 175 KM

Iveco Eurocargo 8360 – dane techniczne

Jednostka napędowa – R6, 7,7 l

Moc – 213 – 224 – 262 KM

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

  • Jake

    Czy silniki montowane w IVECO a dokładniej 8060.25V to konstrukcja iveco/fiat czy to konstrukcja forda?

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress