Strona Główna » ITD i GITD » ITD idzie na wojnę z przeciążonymi dostawczakami – będą surowsze kary dla busiarzy
Mercedes-Sprinter

ITD idzie na wojnę z przeciążonymi dostawczakami – będą surowsze kary dla busiarzy

30/06/2016, Kategoria: ITD i GITD, Nowości Autor: Bartosz Pokrzywiński

Już wkrótce Inspekcja Transportu Drogowego będzie mogła surowiej karać kierowców przeciążonych busów. Koniec z dostawczakami ważącymi 8 ton?

Samochody dostawcze zarejestrowane do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej to chyba najbardziej kontrowersyjne auta, biorące udział w transporcie. Nie podlegają one takim samym przepisom jak ciężarówki, nie są wyposażone w tachografy.

Busiarze, bo tak mówi się o ich kierowcach, mogą więc jeździć nawet dobę bez żadnej przerwy. Co więcej, ITD znacznie częściej informuje o rażących przekroczeniach masy rzeczywistej, właśnie tego typu pojazdów.

Przeładowany-bus

Ile przewiezie bus do 3,5 tony?

Bus o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej do 3,5 tony waży około 2-2,2 tony. Jego ładowność najczęściej mieści się w przedziale pomiędzy 1,0-1,3 tony. Niemal każdego dnia ITD publikuje informacje o kolejnych przeładowanych dostawczakach. Co ciekawe, rzadko są to przeciążenia rzędu 200-300 kg (20-30% ładowności). 

Wielokrotnie bywało tak, że auta te powinny ważyć maksymalnie 3,5 tony, a po zważeniu okazywało się, że ich masa wynosi 7-8 ton. Teoretycznie odliczać więc masę pojazdu, kierowca świadomie wiózł pięcio- czy nawet sześciokrotnie cięższy towar niż pozwalały na to przepisy, a te w dużej mierze podyktowane są także względami technologicznymi i bezpieczeństwem.

Przeciazany-pojazd

Koniec przeładowanych dostawczaków?

Dziennik Gazeta Prawna informuje o tym, że obecnie ustalany jest projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, który znajduje się już na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych. Ma on dać Inspekcji Transportu Drogowego dużo większe kompetencje w zakresie kontrolowania samochodów dostawczych, również tych przewożących zwierzęta czy materiały niebezpieczne.

Najprawdopodobniej nowelizacja ta nałoży o wiele surowsze kary na tych kierowców, którzy przeładowują swoje busy. O jakiej skali zjawiska mówimy? Kilka dni temu pisaliśmy o bardzo groźnym dachowaniu, do którego doszło na drodze ekspresowej S5. W Volkswagenie LT pękła opona, a stało się to najprawdopodobniej dlatego, że kierowca przewoził ładunek o masie 2,5 tony, przy ładowności około 1,3 tony.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress