
Inspekcja Transportu Drogowego – wagi preselekcyjne
Wagi preselekcyjne stają się już stałym elementem wyposażenia inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. Przyjrzyjmy się preselekcyjnemu systemowi ważenia pojazdów.
Waga preselekcyjna – działanie
Waga preselekcyjna jest to listwa pomiarowa, którą wbudowano w nawierzchnię drogi. Kiedy przejeżdża po niej jakiś pojazd, system automatycznie dokonuje pomiaru masy każdej z osi i jeśli zdaniem wagi przekracza on dopuszczalną normę, informacja ta trafia do inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.
Dodatkowo do informacji o podejrzeniu przeładowania załączane jest zdjęcie pojazdu z widoczną tablicą rejestracyjną. Całość przesyłana jest drogą radiową, a wagi preselekcyjne są jedynie urządzeniami poglądowymi. Na podstawie pomiaru z nich nie można ukarać kierowcy, dlatego też inspektorzy muszą zatrzymać taki pojazd, a potem skierować go na zalegalizowaną wagę stacjonarną.
Jeśli samochód jest przeładowany obowiązkiem inspektorów ITD jest niedopuszczenie go do ruchu bez zmniejszenia jego dopuszczalnej masy całkowitej do limitu określonego w dowodzie rejestracyjnym.
Preselekcyjny system ważenia – dlaczego?
Według opinii specjalistów jeden mocno przeładowany samochód ciężarowy może niszczyć drogę tak jak nawet 16 tysięcy samochodów osobowych. Z danych Inspekcji Transportu Drogowego z 2010 roku wynika, że w tamtym okresie co trzeci samochód ciężarowy jest przeciążony od 10 do 50%.
Właśnie takie auta niszczą nawierzchnię od 20 do 400 razy bardziej od standardowych pojazdów, a żywotność drogi datowana np. na 10 lat może się przez to skrócić nawet do 3 lat. Dodatkowym aspektem przeładowania samochodów ciężarowych jest znacznie wydłużona droga hamowania, która może doprowadzić do katastrofy podczas sytuacji zagrożenia i nagłego hamowania.
Parkingi TIR
Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.
Zakazy Ruchu
Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.
Odcinkowy Pomiar Prędkości
Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.