Strona Główna » ITD i GITD » Inspekcja Transportu Drogowego – historia
Radiowóz Inspekcji Transportu Drogowego Fiat Ducato.

Inspekcja Transportu Drogowego – historia

29/07/2013, Kategoria: ITD i GITD, Prawo Autor: Bartosz Pokrzywiński

Inspekcja Transportu Drogowego to ostatnimi czasy bardzo gorący temat. Inspektorzy żądają kolejnych uprawnień, co irytuje nawet posłów. Przyjrzyjmy się historii ITD.

Powstanie Inspekcji Transportu Drogowego (ITD), podyktowane było wymogami postawionymi przed Unię Europejską, o członkostwo w której starała się Rzeczpospolita Polska. Ostatecznie ITD została powołana do życia na mocy ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym.
baner2
Do głównych celów Inspekcji Transportu Drogowego należy poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym, przeciwdziałanie degradacji dróg, co można rozumieć jako pilnowanie norm wagowych na drogach o ograniczonej dopuszczalnej masie pojazdów, oddziaływanie na przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przez nich prawa, dbanie o konkurencję w biznesie transportowym oraz szeroko rozumiane likwidowanie patologicznych zachowań w transporcie drogowym.

Inspekcja Transportu Drogowego – początki

Pierwsi inspektorzy rozpoczęli pracę 1 października 2002 roku, a do ich obowiązków należało wówczas przeprowadzanie kontroli stanu technicznego oraz dokumentacji samochodów ciężarowych i autokarów poruszających się na terenie Polski.

Wraz z kolejnymi latami ITD coraz bardziej poszerzała swoje kompetencje, co podyktowane było początkowo warunkami akcesyjnymi jakie stawiała przed Polską Unia Europejska. Tak właśnie od 2005 roku inspektorzy ITD mogli kontrolować rodzaj paliwa stosowanego w samochodach ciężarowych, a od 2010 roku dostali oni prawo także do kontroli samochodów osobowych.

Oficjalnie Inspekcja Transportu Drogowego może zatrzymać pojazd osobowy, jeśli inspektorzy uznają, że kierowca może znajdować się pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających albo rażąco złamał przepisy ruchu drogowego. Co więcej, ITD może także korzystać z urządzeń kontrolno-pomiarowych i na podstawie odczytanych danych nakładać odpowiednie kary zarówno na kierowców samochodów osobowych jak i ciężarowych.

Inspekcja Transportu Drogowego – fotoradary

To przyczyniło się także do rozwoju całej infrastruktury zarządzanej przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, które nieustannie monitoruje działanie fotoradarów czy rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. Powstanie tego oddziału przyczyniło się także do podziału inspektoratu na delegatury, których jest łącznie 10.

To właśnie tam trafiają wszystkie dane z automatycznych urządzeń rejestrujących (fotoradarów) i to właśnie tam są one przetwarzane na ewentualne mandaty dla kierowców. W 2011 roku Ministerstwo Infrastruktury nadało Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego kompetencje w zakresie wydawania wszelkich uprawnień, a więc licencji, zezwoleń, zaświadczeń oraz świadectw kierowcy, w międzynarodowym transporcie drogowym.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress