Strona Główna » ITD i GITD » Inspekcja Transportu Drogowego – fotoradary
Fotoradar Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz Inspekcji Transportu Drogowego. Fotoradary ITD.

Inspekcja Transportu Drogowego – fotoradary

29/07/2013, Kategoria: ITD i GITD, Prawo Autor: Bartosz Pokrzywiński

Główny Inspektorat Transportu Drogowego z roku na rok zbroi się w coraz większą liczbę mobilnych wideorejestratorów oraz stawia dodatkowe fotoradary. Gdzie można się ich spodziewać?

Fotoradary oraz wideorejestratory są używane w miejscach szczególnie niebezpiecznych, gdzie dochodziło do wielu wypadków lub gdzie kierowcy nagminnie przekraczali prędkość, stwarzając zagrożenie dla siebie i innych użytkowników ruchu drogowego. Chodzi więc o okolice szkół ulokowanych np. przy dwupasmowych drogach, a także cmentarze, miejsca kultu religijnego czy mało widoczne przejścia dla pieszych.
baner2

Fotoradary Inspekcji Transportu Drogowego – liczba

Chociaż kierowcy często kwestionują ich lokalizacje oraz negują zbyt dużą liczbę fotoradarów na drogach, faktycznie przyczyniają się one do zmniejszenia liczby wypadków. W 2010 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego 900 masztów oraz 75 fotoradarów. Maszty to dosłownie słupy oraz obudowy, w których montowane są fotoradary.

Trzy lata później, bo już w 2013 roku GITD podaje, że łącznie dysponuje lokalizacją 503 fotoradarów oraz 29 mobilnymi urządzeniami zamontowanymi w nieoznakowanych samochodach. Łącznie w całej Polsce znajduje się 611 fotoradarów, co wydaje się ogromną liczbą. W porównaniu z wybranymi europejskimi krajami to nadal nie tak wiele, bowiem w mniejszej Holandii jest ich 900, w Wielkiej Brytanii 2400, a we Francji aż 2600. W zestawieniu z tymi państwami Polska wypada stosunkowo słabo również w przeliczeniu liczby fotoradarów na każdy milion mieszkańców. U nas na milion obywateli przypada zaledwie 16 fotoradarów, przy czym w rekordowej pod tym względem Holandii aż 54.

Odcinkowy pomiar prędkości

Obecnie GITD pracuje nad wprowadzeniem odcinkowego pomiaru prędkości na wybranych drogach w Polsce. Łącznie przystosowanych do tego jest już 29 urządzeń, które w danej chwili czekają na pierwsze uruchomienie. Na danym odcinku drogi pomiędzy bramkami pomiarowymi kierowca musi uzyskać średnią prędkość przejazdu nie większą niż maksymalna prędkość dozwolona na tym obszarze. Jeśli przejedzie on ten odcinek w zbyt krótkim czasie, wówczas oznacza to, że przekroczył on dopuszczalną prędkość i system automatycznie odnotuje takie zdarzenie. Całość będzie wyglądała podobnie jak w przypadku fotoradarów.

Ponadto Generalny Inspektorat Transportu Drogowego dysponuje 20 urządzeniami kontrolującymi wjazd na skrzyżowania na czerwonym świetle. Za każdym razem, gdy samochód przekroczy sygnalizator, na którym zapalone jest czerwone światło, system automatycznie wykonuje zdjęcie, na podstawie którego kierowca może zostać ukarany mandatem karnym.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress