Strona Główna » Mechanika » Hamulce przyczepy – układy hamulcowe [cz.2]
Układy hamulcowe stosowane w samochodzie ciężarowym Mercedes Actros MP4 oraz w jego naczepie.

Hamulce przyczepy – układy hamulcowe [cz.2]

01/07/2013, Kategoria: Mechanika Autor: Bartosz Pokrzywiński

Tym razem przybliżamy układy hamulcowe stosowane w przyczepach oraz naczepach samochodów ciężarowych. Hamulec bezwładnościowy (najazdowy) oraz postojowy.

Hamulce przyczepy

Jako oddzielny element zespołu pojazdów, podobnie jak samochód ciężarowy, także przyczepa musi być wyposażona w układ hamulcowy. To przecież na niej w dużej mierze spoczywa ciężar całego zestawu, który w przypadku zespołu składającego się z ciągnika siodłowego oraz naczepy, przeważa swoją masą ciężar pojazdu ciągnącego.
baner2

Każda przyczepa musi być wyposażona w hamulec roboczy działający na wszystkie koła. Jego zadaniem jest zmniejszanie prędkości pojazdu oraz w razie potrzeby bezpieczne i szybkie zatrzymanie go, niezależnie od prędkości, obciążenia czy wzniesienia lub spadku nawierzchni. Hamulec roboczy przyczepy uruchamiany jest z miejsca kierowcy bez konieczności odrywania rąk prowadzącego od kierownicy, a co za tym idzie, hamulec ten współpracuje bezpośrednio z hamulcem roboczym samochodu ciężarowego czy ciągnika siodłowego.

Hamulec bezwładnościowy (najazdowy)

W przypadku przyczepy, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, a masa całkowita pojazdu ciągnącego nie jest mniejsza niż 1,33 DMC przyczepy, możliwe jest stosowanie hamulca roboczego bezwładnościowego. Co ciekawe, według przepisów taką samą zasadę stosuje się w odniesieniu do przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 ton, zarejestrowanych przed 1 stycznia 1968 roku.

Zadaniem tego hamulca jest samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania połączenia z pojazdem ciągnącym. Taki hamulec musi działać jednak co najmniej na koła jednej osi. Hamulec bezwładnościowy, zwany inaczej hamulcem najazdowym, wykorzystuję siłę jaka powstanie pomiędzy pojazdem ciągnącym, a przyczepą pod wpływem najeżdżania przyczepy na pojazd podczas jego hamowania. Im większe opóźnienie hamowania pojazdu, tym większa siła najeżdżania na niego przyczepy, to właśnie ta siła zostaje wykorzystana do uruchomienia hamulców. Jest to możliwe za pomocą mechanizmu przekazującego tę siłę na szczęki hamulcowe.

Hamulec postojowy przyczepy

Każda przyczepa powinna być wyposażona w hamulec postojowy, którego zadaniem jest jej unieruchomienie także wtedy, kiedy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego. Hamulec postojowy przyczepy musi być uruchamiany z zewnątrz, z wyjątkiem przyczep stosowanej do przewozu osób. W tym przypadku hamulec postojowy powinien także mieć możliwość uruchamiania go z wnętrza.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress