Strona Główna » Porady » Gabaryty – przejazd ponadnormatywny [cz.1]
Transport ponadnormatywny, przewóz ponadgabarytowy realizowany za pomocą samochodu ciężarowego Man TGX. Dokładny model to Man TGX 41.680.

Gabaryty – przejazd ponadnormatywny [cz.1]

01/07/2013, Kategoria: Porady Autor: Bartosz Pokrzywiński

Większość kierowców samochodów jeżdżących po polskich drogach na pewno spotkała kiedyś kolumnę samochodów ciężarowych eskortowaną przez małe auta dostawcze wyposażone w żółte światła ostrzegawcze i wielkie napisy PILOT. Często, zwłaszcza podczas rozmów na CB radiu, określa się takie konwoje jako gabaryty, a ich oficjalna nazwa brzmi przejazdy ponadnormatywne lub ponadgabarytowe.

Przejazd ponadnormatywny

Tego typu transporty najczęściej realizowane są w nocy, co ma na celu ominięcie wzmożonego ruchu na drogach, bowiem jak sama nazwa wskazuje, samochody ciężarowe wiozące ładunku ponadnormatywne zajmują więcej miejsca od zwykłych pojazdów. Piloci stanowiący eskortę przewozów ponadgabarytowych muszą dokładnie planować trasę przejazdu, omijając punkty, w których dłuższe, szersze lub wyższe samochody ciężarowe, nie zmieściłyby się. W skrajnych przypadkach, jeżeli nie można zaplanować innej trasy, na rondach czy ciasnych skrzyżowaniach, tymczasowo usuwa się znaki drogowe, tablice informacyjne czy kosze na śmieci, utrudniające manewrowanie takimi pojazdami.
baner2
Ogromne części do statków, podstawy turbin wiatrowych, sprzęt sił zbrojnych czy pojazdy szynowe, są bardzo często spotykanymi ładunkami ponadgabarytowymi. Firma transportowa realizująca takie przedsięwzięcie musi jednak przestrzegać pewnych norm dotyczących wymiarów pojazdów ciężarowych w ramach transportu ponadnormatywnego.

Samochód ciężąrowy Man TGX 41.680 podczas wykonywania przewozu ponadnormatywnego.

Wymiary ładunku ponadnormatywnego

Podobnie jak w przypadku przewozu dłuższych przedmiotów samochodem osobowym, także w przypadku samochodów ciężarowych każdy ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu (maksymalna szerokość samochodu ciężarowego 2,55 m), musi być odpowiednio oznaczony. Dotyczy to także ładunków wystających poza tylną płaszczyznę pojazdu ciężarowego na długość większą niż 0,5 m.

Ładunek wystający poza boczny obrys pojazdu musi być umieszczony w taki sposób, by jego boczne płaszczyzny nie przekraczały szerokości 2,55 m. Oczywiście są pewne wyjątki, bowiem dokładnie tyle wynosi maksymalna szerokość każdego pojazdu ciężarowego, bez uwzględnienia elementów wykonanych z tworzywa sztucznego jak np. lusterka boczne. Jeśli więc szerokość samego pojazdu wynosi 2,55 m, wówczas całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 3,00 m. Co więcej, dodatkowy ładunek musi być umieszczony w taki sposób, by z każdej ze stron nie wystawał więcej niż o 23 cm. To także ma związek z szerokością pasów drogowych, znakami oraz sygnalizatorami świetlnymi umieszczonymi wzdłuż krawędzi jezdni, a także ze względów bezpieczeństwa.

Dłuższy ładunek wystający za tylną płaszczyznę samochodu ciężarowego, jego przyczepy lub naczepy, nie może wystawać na odległość większą niż 2 m. Od tej zasady jest jednak pewien wyjątek. W przypadku przyczep lub naczep kłonicowych, służących do przewozu drewna, długość tę oblicza się nie od krawędzi przyczepy, ale od osi umieszczonej z tyłu takiej przyczepy. W tym przypadku dopuszcza się także, by długość drewna wystającego za tylną oś przyczepy wynosiła maksymalnie aż 5 m.

W przypadku ładunku wystającego za przednią płaszczyznę samochodu ciężarowego przyjmuje się, że ładunek taki nie może wystawać więcej niż 0,5 m. Co więcej, krawędź ładunku nie może być umieszczona dalej niż 1,5 m w stosunku do fotela kierowcy. To także podyktowane jest względami bezpieczeństwa, bowiem manewrowanie pojazdem o zwiększonej długości jest dużo trudniejsze.

 

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress