Strona Główna » Prawo » Gabaryty – przejazd ponadnormatywny [cz.2]
Man-TGX

Gabaryty – przejazd ponadnormatywny [cz.2]

01/07/2013, Kategoria: Prawo Autor: Bartosz Pokrzywiński

Ładunek wystający poza płaszczyznę samochodu ciężarowego, jego przyczepy lub naczepy, musi być odpowiednio oznakowany. W przypadku ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę pojazdu, oznakowanie stosuje się tylko wtedy, gdy transportowany przedmiot wystaje na odległość większą niż 0,5 m.

Zabezpieczenie ładunku wystającego poza obrys pojazdu

Ładunek wystający poza boczne płaszczyzny pojazdu oznacza się chorągiewką  kolorze pomarańczowym, o wymiarach co najmniej 50 cm x 50 cm, którą umieszcza się przy najbardziej wysuniętej krawędzi ładunku. Jeżeli ładunek wystaje poza płaszczyznę boczną samochodu ciężarowego na długości większej niż 3 m, wówczas umieszcza się dwie chorągiewki ostrzegawcze, jedną z przodu, drugą z tyłu. Ponadto w przypadku złych warunków pogodowych pogarszających widoczność, ładunek taki musi być dodatkowo oznaczony białym światłem odblaskowym, które skierowane jest do przodu, a także czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu. Takie światła nie mogą znajdować się dalej niż 40 cm od najbardziej wystającej części ładunku.
baner2
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku oznaczania ładunku wystającego poza przednią krawędź pojazdu. Tutaj także musi on być oznaczony pomarańczowymi chorągiewkami lub dwoma białymi i czerwonymi pasami umieszczonymi w taki sposób żeby można je było zauważyć zarówno z przodu, jak i z boków pojazdu. W przypadku jazdy w trudnych warunkach pogodowych lub przy słabej widoczności, z przodu również należy umieścić białe światło odblaskowe ostrzegające kierowców znajdujących się przed pojazdem.

Bardziej skomplikowane wydaje się odpowiednie oznaczenie ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę pojazdu. Tutaj także wymagane są minimum dwa pasy białe i dwa czerwone, ale ich łączna powierzchnia nie może być mniejsza niż 1 m2. Pasy mogą być umieszczone bezpośrednio na ładunku, na specjalnej tarczy stanowiącej element oznaczenia lub na elemencie zawieszonym przy tylnej krawędzi ładunku. Podobnie jak w przypadku oznaczeń bocznych oraz czołowych, także tutaj w warunkach ograniczonej widoczności niezbędne jest przymocowanie do ładunku światła odblaskowego w kolorze czerwonym, poza którym konieczne jest zamontowanie stałego, czerwonego światła, gdyż światła samochodu jadącego za pojazdem ciężarowym nie zawsze dobrze oświetlą odblask umieszczony powyżej ich poziomu.

W przypadku przewozu drewna, na którym trudno będzie umieścić dwa białe i dwa czerwone pasy, możliwe jest oznakowanie ładunku pomarańczową chorągiewką lub tarczą odblaskową. Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, chorągiewka umieszczona przy krawędzi ładunku wystającego z przyczepy lub naczepy ciągniętej przez samochód ciężarowy, obowiązkowo musi mieć wymiary minimum 50 cm x 50 cm.

Według przepisów, maksymalna wysokość pojazdu ciężarowego nie może przekraczać 4 m. W przypadku przewożenia wyższego ładunku, nie są sprecyzowane regulacje dotyczące jego oznakowania.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress