Strona Główna » Producenci » Ciężarówki Daf – historia producenta
Samochód ciężarowy Daf XF. Ciągnik siodłowy z naczepą.

Ciężarówki Daf – historia producenta

29/07/2013, Kategoria: Producenci Autor: Bartosz Pokrzywiński

Samochody marki Daf są jednymi z najczęściej spotykanych aut ciężarowych na naszych drogach. Przyjrzyjmy się historii holenderskiej firmy.

Historia marki Daf zaczęła się bardzo niepozornie, a miało to miejsce w 1928 roku, kiedy to bracia Hub i Wim van Doorne otworzyli warsztat samochodowy. Ich wspólnikiem i inwestorem był niejaki A.H. Huenges, dyrektor browaru. Huenges korzystał z usług Huberta (Huba), który okazjonalnie naprawiał mu samochód. Dyrektor był tak zadowolony z pracy wykonywanej przez mechanika, że zaproponował mu, by ten otworzył swój własny zakład naprawy pojazdów.
baner2

Daf – holenderscy bracia

Pierwotną nazwę przedsiębiorstwa Commanditaire Vennootschap Huub van Doorne’s Machinefabriek zmieniono na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek w 1932 roku, kiedy do Huba dołączył jego brat, Wim, którego Daf także uznaje za współzałożyciela marki. Firma zajmowała się wtedy produkcją przyczep, a skrót Daf pochodzi właśnie od Doorne’s Anhangwagen Fabriek.

Ciągnik siodłowy Daf FT 95 pochodzący z 1987 roku z naczepą typu cysterna.

Siedziba marki Daf mieściła się w holenderskim Eindhoven, a więc chcąc nie chcąc firma została zaangażowana w drugą wojnę światową zajmując się produkcją ciężarówek dla wojska. To wyszło jednak przedsiębiorstwu na dobre, bowiem po wojnie bardzo szybko wzrosło zapotrzebowanie na samochody ciężarowe czy autobusy, co miało także związek z rozwojem i spowszechnieniem motoryzacji. W 1949 roku DAF rozpoczął produkcję tego typu pojazdów, nadal kontynuując też montaż przyczep.

Daf – rozwój technologiczny

Pięć lat później Hub van Doorne opracował system wykorzystywania przekładni pasowej w konstruowaniu samochodów. W latach 50. Bracia van Doorne opracowali projekt czteroosobowego samochodu osobowego z niewielkim silnikiem benzynowym o pojemności 250 cm3. Jednym z pierwszych dużych osiągnięć marki DAF jest opracowanie technologii Variomatic, czyli automatycznej bezstopniowej skrzyni biegów, co w tamtym okresie było nie lada osiągnięciem. Łączna liczba aut z tą przekładnią wynosi około 800 000 egzemplarzy.

Samochody ciężarowe Daf XF 105. Ciągniki siodłowe.

Jednocześnie Daf eksperymentował z pojazdami wojskowymi. Efektami tych prac były specjalistyczne samochody ciężarowe jak np. YA328 z napędem 6×6. Każde z kół auta miało osobny wał napędowy umieszczony z boku pojazdu. W 1962 roku Daf wprowadził na rynek ciężarówkę serii 2600, która zapewniała kierowcy niezwykły komfort podróżowania i wyznaczyła nowe standardy w branży transportowej.

Daf – odejście założycieli

Kolejne lata przynosiły nowe modernizacje, aż wreszcie w 1965 roku założyciel firmy Hub van Doorne udał się na zasłużoną emeryturę. Kilka lat później z biznesu wycofał się także Wim van Doorne, co nie przeszkodziło marce Daf w dalszym prężnym rozwoju. Lata 70. upłynęły marce na ciągłym opracowaniu doskonalszych projektów wywrotek, które wtedy zdobywały coraz większą popularność.

W 1976 roku Daf całkowicie odciął się od samochodów osobowych sprzedając ten sektor Volvo, by skupić się wyłącznie na produkcji ciężarówek. Pod koniec lat 70. rok po roku umarli bracia van Doorne. Wtedy też postanowiono odciąć się również od produkcji przyczep i naczep. Od teraz Daf miał być kojarzony tylko z samochodami ciężarowymi.

Samochód ciężarowy Daf XF 105 z naczepą typu cysterna.

W 1984 roku marka Daf wyprodukowała ciężarówkę z numerek 250 000. Rok później „Bull” produkcji Dafa zwyciężył w słynnym Rajdzie Paryż-Dakar w kategorii pojazdów o masie powyżej 10 ton. Kolejny rozwój, kolejne zwycięstwo w Rajdzie Paryż-Dakar i przejecie brytyjskich zakładów Leyland, by wreszcie w 1988 roku Daf 95 zdobył prestiżowy tytuł „Truck of the Year”.

Rok później firma stała się spółką notowaną na giełdach w Londynie oraz Amsterdamie. Wszystko szło cudownie aż do 1993 roku, kiedy to rynek samochodów ciężarowych w Wielkiej Brytanii załamał się i Daf ogłosił bankructwo. Już tydzień później powołano do życia nową spółkę Daf Trucks N.V. W 1996 roku holenderską markę kupił koncern Paccar, w którego portfolio znajdują się m.in. Kenworth czy Peterbilt. Od tego czasu Daf odżył i obecnie samochody ciężarowe tej marki są jednymi z najczęściej spotykanych pojazdów tego typu na naszych drogach.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress