Strona Główna » Prawo » Czas pracy kierowcy zawodowego
Samochód ciężarowy Volvo FL podczas rozładunku. Czas pracy kierowcy zawodowego.

Czas pracy kierowcy zawodowego

01/07/2013, Kategoria: Prawo Autor: Bartosz Pokrzywiński

We wszystkich krajach należących do Unii Europejskiej kierowcy zawodowi samochodów ciężarowych zobowiązani są do używania tachografów, a co za tym idzie przestrzegać wytycznych i pilnować czasu pracy, czasu jazdy oraz czasu odpoczynku kierowcy.

Czas pracy kierowcy zawodowego

Teoretycznie wydawać by się mogło, że kierowca to bardzo prosty zawód, którego wykonywanie ogranicza się jedynie do prowadzenia pojazdu. W praktyce jednak nawet z pozoru tak prosta praca wymaga wiedzy nie tylko z zakresu odpowiedniego zabezpieczenia ładunku, co nauczane jest podczas wykonywania kursu na przewóz rzeczy, ale także wiedzy dotyczącej warunków pracy kierowcy.

Tachograf jest urządzeniem, którego zadaniem jest rejestrowanie parametrów dotyczących przejazdu samochodu ciężarowego, w tym także czasu pracy kierowcy, który podlega ścisłym ograniczeniom motywowanym kodeksem pracy oraz bezpieczeństwem w ruchu drogowym.

Dzienny czas jazdy

Kierowca samochodu ciężarowego zobowiązany jest do przestrzegania dziennego limitu 9 godzin czasu jazdy. Wyjątkiem są dwa dni w tygodniu, w których kierowca może wydłużyć ten okres maksymalnie o 1 godzinę, a co za tym idzie prowadzić auto przez 10 godzin. Każde wydłużenie 9-godzinnego dziennego limitu czasu jazdy, nawet o 10 minut, automatycznie równa się wykorzystaniem jednej z dodatkowych godzin.

Bardzo istotny jest fakt, o którym wielu kierowców zapomina. Dwie dodatkowe godziny można wykorzystać jedynie w dwa osobne dni np. poniedziałek i środę, tygodnia kalendarzowego. Ustawowo przyjęte jest, że tydzień ten rozpoczyna się o godzinie 00:00 w poniedziałek, a kończy o godzinie 24:00 w niedzielę.

Samochód ciężarowy Volvo FM. Rozładunek. Czas pracy kierowcy.

Teoretycznie więc jeśli kierowca rozpocznie swój tydzień roboczy w piątek, przy czym w sobotę i w niedzielę jego czas jazdy wydłuży się o dodatkowe godziny np. w związku z utrudnieniami na drodze, przez które musiał on stać w korkach, w poniedziałek i wtorek także może on wykorzystać dwie dodatkowe godziny.

Jeżeli jednak zdecyduje się on na takie przedłużenie jazdy w tych dniach, to do niedzieli do godziny 24:00 nie będzie mógł jechać dłużej niż 9 godzin dziennie, niezależnie od tego czy kolejny tydzień roboczy rozpocznie w piątek czy w sobotę.

Jeśli kierowca pomimo tego zdecyduje się przedłużyć czas prowadzenia pojazdu, uprawnione do tego organy mogą nałożyć na niego karę. Za czas powyżej 15 minut do godziny wydłużonego czasu jazdy, na kierowcę zostanie nałożony mandat w wysokości 150 zł. Dodatkowo za każdą rozpoczętą godzinę prowadzący pojazd będzie musiał zapłacić aż 200 zł mandatu.

Przerwy w pracy kierowcy

Zgodnie z przepisami kierowca ma obowiązek wykorzystać co najmniej jedną, 45-minutową przerwę podczas 9-godzinnej jazdy. Przerwa ta musi zostać rozpoczęta nie dłużej niż po 4,5 godziny ciągłej jazdy, a więc w połowie przewidzianego na to czasu. Teoretycznie wiec kierowca musi już wcześniej zaplanować miejsce przerwy tak, by nie przekroczyć dopuszczalnego ciągłego czasu jazdy wynoszącego 4,5 godziny. Za przekroczenie tego okresu na kierowcę może zostać nałożony mandat karny. Nie oznacza to jednak, że kierowca ma prawo tylko raz zatrzymać się podczas pokonywania danej trasy.

Przepisy regulują jedynie minimalny okres przerw, jeśli więc istnieje taka potrzeba, kierowca ma prawo wydłużyć ten czas. Ważne jest żeby łączny czas doby roboczej, czyli okres przeznaczony na kierowanie pojazdem (2x po 4,5 h plus ewentualnie 1h ekstra), czas przerw oraz czas odpoczynku wynoszący nie mniej niż 9 godzin, nie trwały łącznie więcej niż 24 godziny.

Nie jest jednak powiedziane, że w ciągu doby kierowca może tylko raz prowadzić pojazd. Jeśli spełni on wszystkie warunki, a więc odbędzie normalną 45-minutową przerwę po upływie 4,5 godziny jazdy, później znowu wsiądzie za kierownicę i w końcu odbędzie 9-godzinny odpoczynek, może on ponownie prowadzić pojazd. Łatwo więc obliczyć, że teoretycznie kierowca ma możliwość rozpoczęcia dwóch cykli roboczych w jednej dobie zegarowej, co znacząco wpływa na planowanie trasy przejazdu.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress