Strona Główna » Prawo » Czas pracy kierowcy zawodowego – weekendówka
Samochód ciężarowy Scania R 450 Streamline z napędem 4x2. Kabina samochodu ciężarowego Scania.

Czas pracy kierowcy zawodowego – weekendówka

05/08/2013, Kategoria: Prawo Autor: Bartosz Pokrzywiński

Kierowca samochodu ciężarowego przez cały czas pracuje pod presją czasu. Poza tym, że towar trzeba dostarczyć we wskazanym czasie pod wskazany adres, kierowca musi także pamiętać o tachografie.

Tachograf, czyli urządzenie, które rejestruje podstawowe parametry pojazdu, w tym okres w jakim pojazd się poruszał. To właśnie na podstawie tych informacji sczytywanych z tarczki tachografu analogowego lub z wydruku z tachografu cyfrowego, Inspekcja Transportu Drogowego może ukarać kierowcę mandatem za przekroczenie czasu pracy.
baner2

Dzienny czas jazdy kierowcy

Pisaliśmy już o dziennym czasie pracy kierowcy zawodowego oraz o przerwach. Zgodnie z tym maksymalnie po 4,5 godzinach jazdy kierowca powinien zatrzymać się na 45-minutową przerwę. Oczywiście może być ona dłuższa, jednak mało który kierowca będzie chciał później być w domu lub przyjechać później na rozładunek.

W ciągu jednego dnia pracy, kierowca musi przynajmniej raz odbyć taką przerwę, więc łącznie na 9 godzin jazdy przypada mu 45 minut relaksu. Ponadto, dwa razy w tygodniu można przedłużyć czas jazdy do 10 godzin. Taki okres, w skład którego wliczany jest czas jazdy, przerwa oraz czas odpoczynku dziennego, nazwany jest jednym cyklem roboczym.

Samochód ciężarowy Scania P 280 z napędem 4x2.

Tygodniowy okres odpoczynku kierowcy

W tygodniu pracy kierowcy może być maksymalnie sześć takich cykli roboczych, a po nich nastąpić musi tygodniowy okres odpoczynku. Według oficjalnych definicji autorstwa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, tygodniowy okres odpoczynku to tygodniowy okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem.

Tygodniowy okres odpoczynku dzieli się na regularny tygodniowy okres odpoczynku oraz skrócony tygodniowy okres odpoczynku. Wydaje się to bardzo skomplikowane, jednak w praktyce nie jest to aż tak bardzo skomplikowane. Kierowcy potocznie nazywają tygodniowe okresy odpoczynku “weekendówkami”.

Potoczna weekendówka nie może rozpocząć się później niż sześć dni od czasu zakończenia poprzedniej.

Regularny tygodniowy okres odpoczynku

Regularny tygodniowy okres wypoczynku, czyli standardowa weekendówka powinna trwać nie krócej niż 45 godzin. To okres, w którym kierowca nie może wykonywać absolutnie żadnej pracy, a także przestawiać samochodu ciężarowego pod groźbą mandatu.

Skrócony tygodniowy okres odpoczynku

Skróconym tygodniowym okresem odpoczynku określa się taki odpoczynek, który może zostać skrócony z 45 godzin, ale do okresu nie krótszego niż 24 godziny. W tym wypadku jednak skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku kierowcy trzeba zrekompensować takim samym czasem odpoczynku nie później niż przed końcem trzeciego tygodnia, który następuje o danym tygodniu.

Czas odrabiania zaległego odpoczynku musi być “odpracowany” łącznie ze standardowym odpoczynkiem dobowym trwającym nie krócej niż 9 godzin.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress