Strona Główna » Mechanika » Ciężarówki z pantografem na drogach publicznych – o co chodzi?
Ciężarówki Mercedes Siemens z pantografem

Ciężarówki z pantografem na drogach publicznych – o co chodzi?

18/08/2014, Kategoria: Mechanika Autor: Bartosz Pokrzywiński

Na tapetę po raz kolejny powrócił temat ciężarówek o napędzie elektrycznym, zasilanych za pośrednictwem pantografu. Tym razem rozpoczęto ich testy w Stanach Zjednoczonych.

Raz na jakiś czas w świecie samochodów ciężarowych powraca temat ciężarówek o napędzie elektrycznym zasilanych za pomocą pantografu. Globalny trend zmniejszania emisji dwutlenku węgla za wszelką cenę wchodzi w kolejną fazę, tym razem pojawiają się nowi inwestorzy widzący przyszłość w ciężarówkach o napędzie elektrycznym.

Ciężarówki z pantografem Siemens

Pomysł wprowadzenia do transportu samochodów ciężarowych napędzanych energią elektryczną jest prawdopodobnie tak stary jak pierwsze tramwaje i trolejbusy, które cieszą się sporą popularnością w nowoczesnych aglomeracjach. Ich produkcja nie jest tania, podobnie zresztą jak koszty utrzymania, a ponieważ prąd da się uzyskać z alternatywnych źródeł jak np. energia wiatrowa, wszystkim wydaje się, że jest to najlepszy możliwy sposób napędu.

Hybrydowe ciężarówki z pantografem – zmniejszenie emisji CO2

Problem polega jednak na tym, że nie cały prąd na świecie pochodzi z farm wiatrowych, bo nie jest to najbardziej opłacalny system produkowania energii. Wiele prąd nadal powstaje w elektrowniach węglowych, które emitują gigantyczne wartości CO2. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze problem z utylizacją baterii, a także zwiększeniem masy własnej ciężarówek, a co za tym idzie zmniejszenie ich możliwości transportowych.
baner2
Już jakiś czas temu na zamkniętej trasie w Europie wykonywano pierwsze testy ciężarówek z pantografami. Właśnie z tych testów pochodzą zdjęcia prezentujące ciężarowe Mercedesy wykorzystujące energię elektryczną. Teraz rozpoczęły się jednak nowe, dużo bardziej zaawansowane testy tego rozwiązania, które przeprowadzane są w Kalifornii w Stanach Zjednoczonych.

Ciężarówki z pantografem Siemens

Kalifornia jako pierwszy stan w USA zalegalizowało autonomiczne pojazdy Google, a jej włodarze przywiązują ogromną wagę do walorów ekologicznych. Na publicznej autostradzie pomiędzy Long Beach i Los Angeles, rozpoczęto testy tego rozwiązania. Sieć trakcyjna umieszczona została na odcinku liczącym 2 km, a całość realizuje Siemens we współpracy z marką Mack Trucks należącą do Volvo Group.

Siemens i Mack Trucks – testy w Kalifornii

Ciężarówki dostarczane przez Mack Trucks wyposażone są w hybrydowy zespół napędowy składający się z klasycznej jednostki spalinowej oraz silnika elektrycznego, który zasilany jest energią magazynowaną w bateriach. Źródłem ich zasilania może być sieć trakcyjna przekazująca napięcie za pośrednictwem pantografu, który do złudzenia przypomina ten z tramwajów czy trolejbusów.

Ciężarówki z pantografem Siemens

Sieć trakcyjna skonstruowana jest w taki sposób żeby ciężarówki mogły się do niej dopinać i odpinać jadąc nawet z prędkością 90 km/h. Chodzi o to żeby kierowca elektrycznego zestawu mógł bez problemu wyprzedzić inny pojazd jadący prawym pasem czy w razie potrzeby błyskawicznie zmienić pas. W tych przypadkach nadal możliwe będzie skorzystanie z silnika spalinowego.

Jeżeli testy pójdą zgodnie z planem odcinek testowy zostanie wydłużony z 2 do około 30 km i połączy dwa duże porty na trasie między Long Beach i Los Angeles. Testy zakończone zostaną latem 2016 roku i wtedy też podjęta zostanie decyzja dotycząca rozbudowy trasy na autostradzie 710. Jeżeli rozwiązanie okaże się faktycznie dobre i pozwoli zmniejszyć emisję CO2, a trakcja elektryczna nie spowolni transportu i nie zmniejszy bezpieczeństwa, najprawdopodobniej rozwiązania te będą wdrażane także na innych drogach, nie jest wykluczone, że również w Europie.

Ciężarówki z pantografem Siemens

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

  • Weronika Żurawska

    ekologicznie i utopijnie

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress