Strona Główna » Mechanika » Ciężarówki z LPG – czy diesel na gaz ma sens?
Iveco Stralis Hi Way

Ciężarówki z LPG – czy diesel na gaz ma sens?

04/08/2014, Kategoria: Mechanika Autor: Bartosz Pokrzywiński

W ciągu kilku ostatnich lat na rynku pojawiły się samochody ciężarowe zasilane olejem napędowym oraz gazem LPG. Przyglądamy się bliżej tego typu rozwiązaniom.

Podstawową różnicą pomiędzy silnikami benzynowymi, a jednostkami diesla jest to w jaki sposób następuje zapłon. Silniki benzynowe wyposażone są w świece, a zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej następuje dzięki pojawieniu się iskry.

Jednostki diesla nie są wyposażone w świece iskrowe, a zapłon następuje samoczynnie. Olej napędowy wstrzykiwany jest do komory spalania pod dużo większym ciśnieniem, a powietrze jest uprzednio sprężone. Z tego też względu fizycznie niemożliwe i całkowicie nieopłacalne byłoby stworzenie jednostki diesla, która jest zasilana gazem LPG.

Diesel z LPG – zasada działania

Jak więc jest to możliwe, że producenci ciężarówek oraz dostawczaków już oferują tego typu rozwiązanie? Rozwiązanie przygotowane przez australijską firmę Elpigaz zakłada, że gaz LPG jest jedynie dodatkiem do oleju napędowego.
baner2
Gaz LPG mieszany jest z olejem napędowym w proporcjach zaledwie 20:80, czyli na 1 spalony litr gazu LPG przypadają aż 4 litry oleju napędowego. Co więcej, gaz trafia do komory spalania tylko wtedy, kiedy auto nie znajduje się na biegu jałowym. Na początek do testów wyznaczono niezniszczalnego Volkswagena Transportera z jeszcze bardziej niezniszczalnym silnikiem 1,9 TD o mocy 68 KM.

Po zamontowaniu instalacji LPG i przeprowadzeniu testów okazało się, że w połączeniu z gazem auto produkuje nie 68, ale 75 KM, a więc udało się uzyskać około 10% więcej mocy. Jednocześnie o 17 Nm zwiększył się też moment obrotowy. Volkswagen spalał przy tym około 7 litrów oleju napędowego i 2 litry gazu LPG na 100 km, przy czym bez instalacji LPG auto potrzebowało około 11 litrów ON na 100 km. To oznacza zmniejszenie kosztów utrzymania o około 15-20% w zależności od tego czy auto poruszało się na trasie czy w mieście.

Diesel z LPG i common rail

System wspierania silnika diesla przez instalację gazową jest najbardziej efektywny podczas pokonywania długich dystansów. Paradoksalnie, jednostki wspomagane przez LPG nie tylko są bardziej oszczędne, co ma ogromne znaczenie w transporcie, ale także bardziej trwałe. Nowoczesne diesle wyposażone są w szynę wtryskową z systemem common rail. Dodanie gazu LPG oraz ograniczenie oleju napędowego jest w stanie przyczynić się do zwiększenia żywotności silnika, poprzez zmniejszenie ciśnienia w poszczególnych elementach jednostki napędowej.

W przypadku samochodów ciężarowych ogromne znaczenie ma także emisja składników toksycznych oraz sadzy. Z racji samoczynnego zapłonu mieszanki oleju napędowego z powietrzem, bez systemu common rail tylko do 80% paliwa ulega przemianie fizykochemicznej, a produktami ubocznymi tego procesu są szkodliwe składniki. Przy okazji warto zaznaczyć, że jest to kolejna rzecz, na którą naciskają ekolodzy, nakładając kolejne normy emisji spalin jak np. Euro 6. 

Jednostki diesla mogą być wspierane przez gaz LPG w różne sposoby. W przypadku jednostki z zapłonem samoczynnym możliwe jest przerobienie jednostki na silnik z zapłonem iskrowym. Jest to bardzo skomplikowane i wiąże się z przebudowaniem całego bloku, zdemontowaniem aparatury wtryskowej i modyfikowaniem głowicy.

Schemat instalacji LPG do ciągnika siodłowego firmy Solaris Diesel

Schemat instalacji LPG do ciągnika siodłowego firmy Solaris Diesel

Diesel z LPG – instalacja

Dużo prostszym sposobem jest tzw. gazodiesel, gdzie ogranicza się po prostu olej napędowy i zastępuje go gazem. System ten jest jednak trochę bardziej skomplikowany i delikatny, a każda instalacja musi być dopasowana bezpośrednio do poszczególnej jednostki. Podobnym rozwiązaniem jest system elektronicznego dodawania dawki gazu LPG odpowiadającej 20% całkowitego zapotrzebowania na paliwo, czyli system, o którym mowa wyżej. W przypadku ciągników siodłowych wartość gazu LPG w mieszance oleju napędowego i powietrza wynosi 16% paliwa. Tylko w przypadku silników stacjonarnych, pracujących w przemyśle możliwe jest wzbogacenie mieszanki w 30% gazu LPG.

Na rynku europejskim dostępne są instalacje, które zmieniają silniki w dwupaliwowy system pracy, czyli w określonych sytuacjach zużywa olej napędowy, a w innych olej napędowy oraz gaz LPG. Taka instalacja składa się ze zbiornika gazu, reduktora z czujnikiem temperatury, zestawu filtrów, czujników ciśnienia gazu oraz wtryskiwaczy, które montowane są w kolektorze dolotowy. Do tego dochodzi jeszcze elektroniczny moduł sterujący.

Diesel z LPG – opinie

Zasada jest taka sama jak w przypadku zwykłych instalacji LPG, montowanych w osobówkach z jednostkami benzynowymi. Gaz pobierany jest ze zbiornika (butli), następnie przelatuje przez reduktor/parownik, gdzie zmienia się jego stan skupienia z ciekłego na gazowy, po czym przelatuje przez filtry i trafia do wtryskiwaczy umieszczonych w kolektorze dolotowym. 

Do samochodów ciężarowych montowane są specjalne, powiększone zbiorniki LPG, które na pusto ważą nawet 85 kg i są w stanie pomieścić do 250 l gazu. Teoretycznie więc samochody ciężarowe napędzane jednostkami diesla mogą być wspierane gazem LPG. W praktyce jest to opłacalne, jednak istnieje kilka zagrożeń tego typu rozwiązań. O tym w kolejnej części cyklu dotyczącego alternatywnego zasilania ciężarówek.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

  • http://autogasafrica.co.za tuis

    Autogaz powoli , z wielkimi oporami ale zaczyna pojawiać się nawet w tak egzotycznych miejscach jak RPA.
    Przykładem jest autogaz montowany przez polaka w RPA, można zobaczyć to na jego stronie
    http://autogasafrica.co.za/

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress