Strona Główna » Nowości » Bramki na autostradach pozostaną – obietnice ministerstwa kłamstwem?
Autostrada-A1

Bramki na autostradach pozostaną – obietnice ministerstwa kłamstwem?

16/04/2015, Kategoria: Nowości Autor: Bartosz Pokrzywiński

Bramki do poboru opłat nie znikną z polskich autostrad, a przynajmniej nie za sprawą naszego rządu. Ministerstwo nie chce dołożyć się do modernizacji.

W zeszłym roku w okresie wakacyjnym polskie autostrady przeżywały olbrzymie oblężenie. Gigantyczne korki odnotowano m.in. na autostradzie A1, łączącej północ z południem. Poza sporym ruchem głównym powodem niedrożności autostrady prowadzącej nad morze były bramki do poboru opłat.

W naszym kraju stosowany jest mocno przestarzały system bramek dla wszystkich kierowców, przez co każdy przy wjeżdżaniu oraz zjeżdżaniu z autostrady musi się zatrzymać, pobrać bilet, a zjeżdżając zapłacić za przejazd. W wielu krajach tego typu systemy opierają się na zdalnym poborze opłat, tak jak jest to rozwiązywane z systemem ViaTOLL.

ViaTOLL na autostradach? Zbyt kosztowny projekt

Ciągnące się kilometrami korki doprowadziły do tego, że przez pewien czas w okresie wakacyjnym wszystkie bramki zostały otwarte, a koncesjonariusz (firma prywatna,częściowy właściciel autostrady), dostał zapłatę od polskiego rządu, czyli z rak podatników, co spotkało się ze sporym sprzeciwem tych, którzy autostradami nie jeżdżą, a nawet nie są kierowcami.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju obiecywało wówczas, że już wkrótce na polskich autostradach pojawi się system elektronicznego poboru opłat, który udrożni te drogi. Okazuje się jednak, że po zweryfikowaniu zeszłorocznych deklaracji, tego typu inwestycja nie zostanie przeprowadzona.

Maria Wasiak, Minister infrastruktury i rozwoju tłumaczy, że resort nie dogada się z koncesjonariuszami, a co za tym idzie systemy poboru opłat na autostradach nie ulegną zmianie. Jej zdaniem wiązałoby się to z renegocjacją umów z koncesjonariuszami, a przez to kosztami niewspółmiernymi do efektów.

Autostrada Wielkopolska i Stalexport Autostrady na własną rękę

Co ciekawe jednak po drugiej stronie tego biznesu sprawa wygląda trochę inaczej. Autostrada Wielkopolska już w 2010 roku proponowała wprowadzenie systemu zarządzanego przez firmę Kapsch. Stalexport Autostrady całkowicie samodzielnie z kolei chce przeprowadzić modernizację bramek na A4. Prezes spółki zapewnia, że firma poniesie wszelkie koszty i nie chce od państwa ani złotówki.

Po raz kolejny więc widać, że nie wszystkie obietnice składane przez polityków są dotrzymywane. Warto sobie o tym przypomnieć, kiedy w tym roku po raz kolejny będziemy stali w korku na bramkach.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress