Strona Główna » Nowości » Bariery linowe między pasami – kontrowersyjny pomysł GDDKiA
Bariery-linowe

Bariery linowe między pasami – kontrowersyjny pomysł GDDKiA

07/01/2015, Kategoria: Nowości Autor: Bartosz Pokrzywiński

GDDKiA wpadła na nowy, kontrowersyjny pomysł, który miałby znacznie zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach. Czy bariery linowe między pasami na drogach jednopasmowych to na pewno dobre rozwiązanie?

Polska ma najnowocześniejsze i najbezpieczniejsze autostrady w Europie. Pomimo tego, że przepłaciliśmy za ekrany dźwiękochłonne i nieustannie mamy problemy we współpracy z kontrahentami, a przez to proces budowy dróg nie jest tak sprawny jak mógłby być. Nadal jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad to jedna z najlepiej działających polskich instytucji państwowych.

Najnowszy pomysł GDDKiA, który ma znacznie powiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach i maksymalnie zminimalizować ryzyko wystąpienia zderzeń czołowych, jest jednak mocno kontrowersyjny. Wszystko zaczęło się od drogi krajowej DK10, gdzie na odcinku o długości 6 km między Szczecinem i Stargardem Szczecińskim zamontowano barierę linową, która oddziela pojedyncze pasy o przeciwległych kierunkach.

Jest to pierwszy tego typu eksperyment w Polsce. GDDKiA powołuje się na doświadczenia ze Szwecji, gdzie takie rozwiązania faktycznie poprawiły względy bezpieczeństwa. Tam jednak bariera linowa stosowana jest na drogach z układem pasów co najmniej 2+1. Odcinek o długości 6 km ma tylko po jednym pasie w każdą stronę, a co za tym idzie, kiedy przed nami jedzie ciągnik albo inny pojazd poruszający się wolniej, nie da się go wyprzedzić.

Bariery linowe – czy na pewno bezpieczniej?

GDDKiA twierdzi, że tego typu rozwiązań będzie jeszcze więcej. Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa, bo o tym odcinku mowa, była jednojezdniową drogą z ewentualną rezerwą na drugą jezdnie. Niestety wciąż brakowało pieniędzy na jej rozbudowę, co więcej, wąski jednojezdniowy odcinek zwalnia kierowców z dwujezdniowych dróg Szczecin – Motaniec oraz z obwodnicy Stargardu  Szczecińskiego.

W czasie od 2007 roku nad tym odcinku zginęło 14 osób, a 43 zostały ranne. Co więcej, przed świętami doszło na tym fragmencie do wypadku, w którym poszkodowany został szczecinianin. Kierowca zasłabł w samochodzie i jego Kia zatrzymała się na nowych barierach, teoretycznie ratując mu życie.

W praktyce jednak jeśli GDDKiA będzie montowała linowe bariery na wszystkich nowych drogach w układzie 1+1 całkowicie uniemożliwi to wyprzedzanie na danych odcinkach, co doprowadzi do paraliżu i wydłużenia czasu podróży. Jeszcze jedno, oddzielone pasy to nie tylko problemy z wyprzedzaniem, ale także z ucieczką w razie karambolu czy wybiegnięcie na drogę zwierzyny.

(fot. katalogbarier.pl)

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress