Strona Główna » Nowości » Automatyczny ogranicznik prędkości już wkrótce we wszystkich samochodach?
Mercedes-Actros-MP3-tempomat

Automatyczny ogranicznik prędkości już wkrótce we wszystkich samochodach?

10/12/2015, Kategoria: Nowości Autor: Bartosz Pokrzywiński

Po czujnikach kontroli ciśnienia w oponach TPMS Unia Europejska chce wprowadzić nowe elementy wyposażenia obowiązkowego samochodów. Co tym razem trafi do pojazdów?

Z roku na rok samochody jeżdżące na europejskich drogach są coraz bezpieczniejsze. Jednym z czynników mających na to bezpośredni wpływ jest coraz dłuższa lista obowiązkowych systemów bezpieczeństwa montowanych w nowych pojazdach w krajach należących do Unii Europejskiej.

Ostatnią nowością będącą elementem wyposażenia obowiązkowego wszystkich pojazdów sprzedawanych w UE są czujniki ciśnienia w oponach TPMS. Wcześniej taką samą drogę przeszły ABS czy chociażby ESP.

Unia Europejska chce żeby w kolejnych aktualizacjach dopisywać do listy coraz bardziej zaawansowane układy zwiększające poziom bezpieczeństwa. Jednym z nich ma być ogranicznik prędkości ISA, czyli Intelligent Speed Adaptation/Assistance.

Intelligent Speed Adaptation – automatyczny ogranicznik prędkości

Rozwiązanie to jest już wykorzystywane przez producentów, jednak nie wszędzie jest to element wyposażenia standardowego. Ogranicznik prędkości ISA zbiera dane z nawigacji GPS, komputera pokładowego oraz często także systemu z kamerą czytającą znaki drogowe.

Ford-S-Max-Automatyczny-Ogranicznik-Prędkości

System ogranicza prędkość maksymalną pojazdu do dozwolonej na danym odcinku drogi. Kierowca może go dezaktywować lub dodać tolerancję wynoszącą np. 10 km/h. W praktyce to taki świadomy kaganiec dla wszystkich, których problemem jest zbyt duża liczba punktów karnych na koncie.

Według Komisji Europejskiej wprowadzenie tego ogranicznika mogłoby zmniejszyć liczbę wypadków nawet o 20-30%. Nie wiadomo jeszcze kiedy, ale wiadomo już, że na pewno w najbliższej przyszłości system Intelligent Speed Assistance, który możemy sobie przetłumaczyć jako inteligentny asystent/ogranicznik prędkości, zostanie wprowadzony do wszystkich nowych aut sprzedawanych na terenie krajów Unii Europejskiej.

System automatycznego hamowania i zapięcia pasów

Lista obowiązkowych systemów bezpieczeństwa, które zamierza wprowadzić Komisja Europejska jest znacznie dłuższa. Znajduje się na niej także system automatycznego hamowania, który w razie potrzeby sam rozpocznie hamowanie przed przeszkodą. Przydaje się to w przypadkach, kiedy kierowca zagapi się podczas jazdy w korku, system automatycznego hamowania pomoże uniknąć najechania na tył pojazdu poprzedzającego.

Scania-radar-bezpieczeństwa

Znacznie mniej zaawansowanym, tańszym i także znajdującym się na celu UE systemem jest ten przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa. Już od wielu lat są w niego wyposażane samochody najróżniejszych segmentów.

Biorąc pod uwagę odpowiedzialność, wydłużoną drogę hamowania oraz natłok samochodów ciężarowych na europejskich drogach niewykluczone jest, że być może ogranicznik prędkości trafi także do ciężarówek.

Problem rozpocznie się dopiero wtedy, kiedy europosłowie rozpoczną dyskusję na temat uniemożliwienia kierowcy wyłączenia tego systemu. W praktyce więc ciężarówka poruszałaby się z prędkością maksymalną nie większą niż ta dozwolona na konkretnym odcinku drogi.

W praktyce mogłoby to zwiększyć bezpieczeństwo oraz znacznie zmniejszyłoby liczbę mandatów związanych z przekroczeniem prędkości. Z drugiej jednak strony to już poważna ingerencja w swobodę oraz wolność obywatelską. Miejmy nadzieję, że do tego nigdy nie dojdzie.

Parkingi TIR

Mapa Parkingów TIR na terenie całej Europy. Zaplanuj podróż i znajdź parking dla siebie.

Zakazy Ruchu

Zakazy ruchu samochodów ciężarowych w Europie.
Sprawdź kiedy nie możesz jeździć ciężarówką.

Odcinkowy Pomiar Prędkości

Sprawdź mapę punktów, w których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress